Filosofi for ledere

I Egmont har god ledelse forskellige ansigter. Her er 20 bud fra de bedste.

For Egmonts HR-chef starter god ledelse med selvindsigt og erkendelsen af, at din personlighed er det væsentligste instrument, når du leder.

"Ledelse er ikke en kappe, som du kan tage på mellem 9 og 17. Derfor skal du turde være dig selv. Du skal også ville ledelse af de rette årsager – der skal være et større mål end din egen karriere. Du skal brænde for at gøre det bedre for dit team og virksomhed. Du skal kunne lide at arbejde med mennesker, også dem, der er forskellige fra dig selv. Dit mål skal være, at dine medarbejdere får succes. Du skal turde ansætte medarbejdere, der er dygtigere end dig selv og så skal du give dem albuerum. Herefter skal du sætte klare og tydelige mål og huske at drage konsekvenser, både positive og negative," siger Helle Bach.

De ledere, som ifølge deres egne medarbejderes svar i koncernanalysen er bedst til personaleledelse, giver her en række bud på god ledelse. Ifølge dem handler god ledelse om at...

Jannicke Apelgren, Egmont Serieforlaget:
Udstikke en klar retning, have modet til at tage upopulære beslutninger og få mest muligt ud af hvert enkelt individ. Ikke at forglemme kommunikation. Gør hvad du siger, og sig hvad du gør!

Velizara Dobreva, Egmont Bulgaria
At kende dig selv og andre, have en klar vision, dele den, opbygge tillid og dele information, viden og metoder så dine kolleger kan realisere visionen.

Thomas Rehling, Nordisk Film
Er mange ting, men blandt andet klare mål og strategier, et team – en agenda, klar og tydelige valg, at kende sig selv, "work life balance" og "keep it simple".

Maj-Lis Stordal, Egmont Hjemmet Mortensen
At få vision og mål til at ske gennem involvering, viden og inspiration og derved hele tiden få det bedste ud af mine ressourcer, både de menneskelige og de økonomiske.

Lev Yelin, Egmont Russia
For mig er godt lederskab at sætte det rette team af mennesker, som kommer med gode ideer lige så selvfølgeligt, som blev man spurgt om en kop kaffe. Og ja, dine egne ideer skal helst være endnu bedre. I hvert fald nogen gange...

Ivana Krnic, Egmont Croatia
En måde at finde og anerkende de bedste medarbejdere i jagten på det fælles mål. Og få alle til at have det godt igennem processen.

Katharina Braun, Egmont Verlagsgesellschaft
Tilføre selvtillid, at opdage en medarbejders evner og at tilskynde dem – uden at kræve noget, som du ikke selv er villig til at give.

Anatolij Shishkin, Egmont Romania
Evne at opbygge motivation for hver enkelt deltager i teamet henimod en fælles opfyldelse af målene.

Tina Jacobsen, Egmont Financial Services
At være synlig, så alle medarbejdere kan komme til én, når behovet opstår og at have empati, så man kan forstå og sætte sig ind i medarbejderens situation.

Lise Nerlov, Alinea
At være åben og ærlig, klar i udtrykket – og argumentere for det jeg gør. Så ved medarbejderne, hvor de har mig, og er forhåbentlig trygge ved mig som leder og som person.

Mirka Vobecka, Egmont Czech Republic
Evne at skabe den gensidigt hjælpsomme atmosfære i hvilken teamet er godt motiveret til at gøre deres bedste for at opnå målene og stadig have det sjovt sammen!

Kerrie Culff, Egmont UK
Behandle andre som du gerne selv vil behandles.

Camilla Preben Andersen, Lindhardt og Ringhof
At sætte klare og fælles mål, lave struktur og give mulighed for fleksibilitet, at evne at tage beslutninger og at være en god kommunikator samt rollemodel. En god leder skal tænke på, at hvis medarbejdere skal behandles ens, så skal de faktisk behandles forskelligt.

Andre ledere blandt top 25
György Babos,                           Egmont Hungary