En rystende filmoplevelse

Fredag den 26. april åbner Palads biografen i København dørene til en komplet nyrenoveret sal 1, som med 3D-lyd og rystende stole vil give publikum en helt anderledes tur i mørket.

Palads

Prøv de nye Thunder Box stole i lobbyen i Palads

Sal 1 renoveres

Når man besøger Palads fra på fredag den 26. april, risikerer man en rystende filmoplevelse i mere end én forstand. Den store sal 1 har nemlig fået en massiv, teknisk overhaling, og den inkluderer blandt andet Sjællands første vibrerende biografstole, som udgør 43 af de 546 pladser. Det er dog langt fra den eneste opdatering, for hele salen har også fået nye sæder, desuden er der kommet nyt lærred, som er 20 % større, og ikke mindst et helt nyt lydsystem, der giver Palads ret til at kalde sig den første danske biograf med Auro 3D-lyd, hvor der også er højttalere i loftet.

"Vi er utroligt glade for at kunne tilbyde vores kunder en biograftur, som de aldrig har oplevet den før. Og så er vi selvfølgelig stolte over at være de første i Danmark, som kan præsentere begge disse nye systemer. Vi har oplevet en massiv interesse for projektet, som man har kunnet følge på vores Facebook-side, og nu glæder vi os til endelig at vise resultatet frem," fortæller biografchef Leon Bløndal.

De rystende sæder fungerer ved hjælp af en bas, som aktiveres, når der er dybe toner i lydsporet. For eksempel ved eksplosioner. Og netop eksplosioner skal der nok være masser af i superheltebraget Iron Man 3, som meget passende er fredagens premierefilm for de nye Thunder Box stole. 3D-lyden må publikum dog vente lidt længere med at opleve, for der er endnu kun få film, som er indspillet med den avancerede teknik. Til gengæld bliver det ifølge Leon Bløndal værd at vente på:

"Vores nye 3D-lydsystem fra Auro bliver helt vildt. Vi har installeret hele 63 højttalere, som drives af forstærkere på samlede 25.000 Watt, rundt om i hele salen og også i loftet, så hvis et fly for eksempel flyver hen over kameraet i filmen, så vil det lyde som om, at det fortsætter direkte ud over publikum i biografen," fortæller den begejstrede biografchef. Animationsfilmen Turbo, der får premiere senere i år, bliver en af de første film, som kan opleves med den ekstraordinære 3D-lyd.

En del af noget større

Renoveringen af sal 1 har været gennemgribende, men den står ikke alene, for igennem de sidste knap fem år er der sket mange store forandringer i Palads. Det startede med foyeren, der blev bragt tættere på den stil, som var udgangspunktet, da biografen blev bygget i 1917. Derefter kom turen til caféen, og da hele kælderen pludselig blev oversvømmet under det store skybrud i sommeren 2011, gav det anledning til også at lave den om. De gamle spillemaskiner blev smidt ud, hvilket skabte masser af lys og luft, og i dag er det blevet et populært sted at holde firmaarrangementer ved store premierer eller se filmtrailere og Pixar-klip i den gratis trailerbiograf. Sideløbende er snart alle sale blevet moderniseret, og når dørene nu åbner til den spritnye sal 1, vil det markere realiseringen af en større plan:

"Sal 1 er på mange måder kronen på værket over flere års forandringer, som uden tvivl viser, at Palads er en moderne biograf med en stor passion for film. Alle projekterne har haft det samme formål, og det er at gøre oplevelsen for vores gæster så god som mulig," siger Leon Bløndal.

Selvom der er sket meget i Palads, betyder det imidlertid ikke, at den historiske biograf på Axeltorv nu stopper udviklingen. I slutningen af maj i år starter det næste projekt, hvor Drinkstationen i foyeren totalrenoveres, og lige efter ombygges salene 11-14 med nye stole, lærred og højere til loftet.

I forlængelse af at der er lavet udendørs servering i Café Palads, som efterhånden ikke har plads til alle gæsterne, er det planen at få åbnet den store tagterrasse, så biografgængerne kan nyde solen og den gode udsigt imellem oplevelserne på det hvide lærred. De markante regnbuefarver på facaden er der dog ingen planer om at ændre på.