Egmont udgiver første danske børnebøger til iPad

I begyndelsen af november udgiver Egmont de første danske børnebøger til iPad. Det bliver otte eventyr af H. C. Andersen, som udgives af Egmont-forlaget Lindhardt og Ringhof.

Foto: STeen Brogaard

Det vil være gratis at downloade eventyret Fyrtøjet, mens de øvrige bøger koster 24 kroner stykket. Bøgerne er rigt illustreret og har indtaling af Sebastian Klein. Bogserien bliver solgt gennem Apples App Store.

"Vi tror på børnebøger til tavlecomputere, fordi vi kan se, at børn tager forældrenes elektronik til sig som naturlig underholdning. Det er derfor helt oplagt at bygge videre på vores mange børneuniverser på et nyt medie, der kan bringe endnu mere liv i historierne. Det er vigtigt for os at være med fra start og få de første erfaringer med børns adfærd på tavlecomputere og ikke mindst, om forældrene vil købe børnebøger til det medie," siger Christian Steen Jensen, der er chef for digital forretningsudvikling i Egmont.

Det er et meget bevidst valg, at Danmarks nationaldigter får lov at klippe snoren og blive den første børnebogsforfatter, der udgives på iPad.

"Vi har tænkt internationalt og valgt at begynde med fortællinger, der også er relevante for børn i de 30 andre lande, hvor vi udgiver børnemedier. Det er dyrt at udvikle indhold til iPad, og ingen ved lige nu, hvor meget eller lidt kunderne vil købe. Derfor var H. C. Andersens eventyr et oplagt valg," siger Christian Steen Jensen.

Bøgerne giver børn nye muligheder såsom, at de selv kan vælge, om de vil have eventyrene læst op af Sebastian Klein, eller om de selv vil læse. Når børn vælger højtlæsning, så hjælpes de til genkende ord, fordi ordene fremhæves med fed samtidig med, at de kan høres.

Bogserien udgøres af titlerne Fyrtøjet, Den grimme ælling, Kejserens nye klæder, Den standhaftige tinsoldat, Prinsessen på ærten, Svinedrengen, Klodshans og Tommelise.

De otte eventyr kan udover iPad også opleves på iPhone og iPod Touch. De otte bøger er tidligere udgivet i papirform af Lindhardt og Ringhof. Bøgerne udgives både på print og til iPad under børnebogs-varemærket Carlsen.