Egmont starter livsstilsmagasin til børn

"Olivia" er et nyt bladkoncept fra Egmont Serieforlaget. Bladet er en børneversion af et livsstilsmagasin og henvender sig til piger mellem 8 og 12 år.

De såkaldte "tweens" vil både læse om musik, mode og popstjerner - men også om kæledyr og kageopskrifter.

28. april udkommer Danmarks første livsstilsmagasin målrettet og skrevet specielt til piger mellem 8 og 12 år. Egmont Serieforlaget, der også udgiver pigeblade som Wendy og W.I.T.C.H, skræddersyr bladet efter aldersgruppen, de såkaldte "tweens", som på få år har forandret sig markant. Pigerne er allerede der, hvor deres mødre var som teenagere. De interesserer sig i lige så høj grad for musik, mode og sladder om de kendte, som for kæledyr og opskrifter på kager til veninderne.

Helle Stig, markedschef for Egmont Serieforlagets børne- og ungdomsblade: "Tweens-gruppen er børn. Selvom mange af dem læser om mode og går klædt som voksne, mangler de læsestof om verden i deres egen øjenhøjde: Venskaber, husdyr og al den slags. Hidtil har medierne sat pigerne mellem to stole, og vi glæder os til at skræddersy det første blad direkte efter deres ønsker."
Louise Stenbjerre, som er redaktionschef for Egmont Serieforlaget, håber, at bladet desuden kan hjælpe forældre, som nogle gange har svært ved at forstå pigernes voksen-lignende interesser og tøjsmag.
"Selvom pigerne i mange henseender er som små voksne, vil de fleste stadig hellere kramme familiens retriever end en lyslevende dreng. "Olivia" er netop et miks af de ting, der interesserer pigerne, og som ikke før har været samlet i ét blad."

Bladkonceptet har de seneste fem år været en kæmpe succes hos Egmont Serieforlagets søsterselskaber i både Sverige, Norge og Finland, dog under navnet "Julia".
Herhjemme vil "Olivia" udkomme en gang om måneden. Første udgave er på 68 sider med en introduktionspris på 20 kr. "Olivia" rummer bl.a. et stort smykketema, hvor pigerne kan læse om, hvilke smykker de kendte går med. Dertil kommer et interview med den danske drengegruppe "B – Boys", historien om kattekillingen Lille Miv, en artikel om de unge, amerikanske skuespillere, Mary-Kate og Ashley Olsen, samt efterlysninger af penneveninder og meget, meget mere.

"Tweens" er et forholdsvis ubeskrevet fænomen herhjemme, men ved Handelshøjskolen i København arbejder man netop nu med et forskningsprojekt om Tweens' forbrugeradfærd. Birgitte Tufte, prof. dr. pæd. og ekspert i børn som forbrugere, er drivkraft bag projektet og vil ikke afvise, at der muligvis er behov for et blad som "Olivia":
"Pigerne er i meget høj grad bevidste om mode, mærker og musik, og forbillederne fra popkulturen spiller en enormt stor rolle i deres verdensbillede. De er en meget alsidig gruppe, for samtidig med at de er optagede af voksenorienterede ting, så opfatter de eksempelvis stadig familiens kæledyr som et familiemedlem på højde med mor og far."

For nærmere information, kontakt:

Louise Stenbjerre
Redaktionschef, Egmont Serieforlaget
Tlf.: 33 30 57 26/ 20 10 81 77

Helle Stig
Markedschef, Egmont Serieforlaget
Tlf.: 33 30 57 18/ 20 10 81 64

Birgitte Tufte (ved spørgsmål om Tweens som gruppe)
Prof. dr. pæd. og ekspert i børn som forbrugere ved Handelshøjskolen, KBH