folkem-c3-b8det-webpanner

Egmont på Folkemødet 2019

03.06.2019

Mette Frederiksen, Trine Dyrholm, Bjarne Corydon, Knud Romer, Rane Willerslev, Paprika Steen, Niels Krause-Kjær og Stine Bosse er blandt deltagerne, når Egmont byder på interviews og debatter i teltet på havnen i Allinge fredag den 14. juni.

Sammen med Nordisk Film, Euroman, ALT for damerne og Lindhardt og Ringhof inviterer Egmont til en dag med personlige interviews og debatter om medier og kreativitet på Folkemødet fredag den 14. juni.

Danmarks sandsynligvis kommende statsminister Mette Frederiksen gæster Egmont-teltet i en live-udgave af Euroman. Mette Frederiksen besøgte også teltet sidste år, hvor hun afslørede, at hun vil give den amerikanske præsident Donald Trump en krammer, hvis hun bliver statsminister. Kom og hør, hvad chefredaktør Karl Erik Stougaard får ud af hende i år kl. 09.30- 10.00.

Tech, trolls og troværdighed
Mediebosserne Korsgaard, Kragh, Krab og Corydon (Lea Korsgaard, Zetland, Steffen Kragh, Egmont, Anders Krab-Johansen, Berlingske Medier og Bjarne Corydon, Børsen) giver deres bud på mediernes rolle i en verden med ekkokamre, hvor trolls og fake news stjæler billedet – hvordan klarede de danske medier f.eks. valgkampen? Journalist Lasse Jensen styrer debatten.

Tech, storytelling og kreativitet bliver afgørende på fremtidens arbejdsmarked. Under denne overskrift vil Rene Rechtman, der har en fortid hos bl.a. Disney, Makers Studio og AOL, give bolden op inden debat med Brian Mikkelsen, Dansk Erhverv, studievært Ane Cortzen og den kommende formand for Producentforeningen, Jørgen Ramskov, samt Allan Mathson Hansen, Nordisk Film om, hvordan kreativitet og teknologi bliver afgørende kompetencer fremover med Egmonts pressechef Jesper Eising som ordstyrer.

Ansvarlig for Egmonts program på Folkemødet, kommunikationsdirektør Line Aarsland, glæder sig over endnu et stærkt Egmont program:

”Egmont opererer i krydsfeltet mellem medier, kreativitet og kultur. Derfor er vi superglade for at præsentere et program, hvor vi skal debattere mediernes fremtidige rolle og betydningen af de kreative erhverv. Derudover er der dybdegående interviews med markante kulturpersoner som Trine Dyrholm, Knud Romer og en række forfattere ligesom ALT for Damerne sætter Søstersind på dagsordenen og Egmont Fonden den gode skolestart.”

Vis #søstersind
Med kampagnen #søstersind sætter ALT for damerne fokus på, hvordan kvinder kan bakke hinanden op, rose og anbefale hinanden. At sige det højt, når en kvinde gør det godt – både i det private og i arbejdslivet. Tre markante kvinder; tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt, erhvervskvinde Stine Bosse samt skuespiller og instruktør Paprika Steen fortæller, hvordan kvinder kan blive bedre til at støtte hinanden.

Skuespiller Trine Dyrholm har fået seks-stjernede anmeldelser både herhjemme og i udlandet for den altdominerende titelrolle i filmen ”Dronningen” om kvinden, der indleder en affære med sin 17-årige stedsøn og sætter alt over styr. I en samtale med ALT for damernes chefredaktør Tina Nikolaisen fortæller Trine Dyrholm blandt andet, hvordan det er at portrættere et menneske, der drages mod et valg med uoverskuelige konsekvenser.

Kom tæt på kulturen
Lindhardt og Ringhof tager gæsterne med til det skjulte magtspil op til et folketingsvalg, når forfatter og journalist Niels Krause-Kjær fortæller om sin nye og anmelderroste roman Mørkeland til chefredaktør Karl Erik Stougaard fra Euroman.

Og to af forlagets markante forfattere, Merete Pryds Helle og Thomas Korsgaard, fortæller, hvad musikken betyder for dem og deres fortællinger. Det sker i samtale med Lindhardt og Ringhofs pressechef Søren Anker Madsen, og der er også mulighed for at komme helt tæt på kulturen med forfatter Knud Romer.

Bertel Haarder fortæller om og synger nogle af sine egne sangtekster, der er udkommet i bogform hos Lindhardt og Ringhof med titlen ”Bertels Bedste”. Bertel Haarders tekster udgør en underholdende politisk Danmarkshistorie. Han skåner ikke nogen – og slet ikke sine egne partifæller og forbundsfæller.

Hvem skal modtage en donation?
Egmont er en erhvervsdrivende fond, hvor overskuddet går til at udvikle medieforretningerne og til at hjælpe børn og unge, der har det svært. Og gæsterne på Folkemødet kan være med at pege på områder, hvor en donation fra Egmont Fonden kan gøre en forskel. Egmont Fonden øremærker 10 mio. kr. til nyskabende ideer til, hvordan vi bedst støtter ordblinde børn og unge.

Egmont Fonden har i 2019 fokus på den gode skolestart. På Folkemødet præsenterer Egmont Fonden nye data om skolestartsbørn og deres forældres oplevelse af skolestarten, og Rane Willerslev, direktør for Nationalmuseet, Johanne Schmidt Nielsen, generalsekretær i Red Barnet samt Lisbeth Zornig Andersen, grundlægger af Huset Zornig giver deres bud på, hvordan starten på skolelivet kan blive en fest fremfor en fiasko.

Det hele finder sted fredag den 14. juni på plads F11 lige ved Allinge Røgeri.