Egmont køber skolebogsforlag

Mediekoncernen Egmont får snart sit tredje skolebogsforlag i Norden.

Egmont overtager 1. marts forlagsaktiviteterne i virksomheden Malling Beck A/S. Forlaget, som siden 1972 har udviklet, fremstillet og markedsført undervisningsmaterialer, er i forbindelse med et generationsskifte udskilt i et selvstændigt selskab under navnet forlag Malling Beck. Den tidligere ejer fortsætter sin eksisterende kontorforsyningsvirksomhed.

Egmont ønsker med overtagelsen af forlaget at styrke bredden i sine aktiviteter på undervisningsområdet i Norden. Egmont ejer desuden undervisningsforlagene Alinea i Danmark samt norske Damm Undervisning, som er en del af N. W. Damm & Søn.

"Egmonts skolebogsforlag spænder nu over flere rettigheder og kompetencer. Vi kan desuden tilbyde de nordiske medarbejdere, hvis viden og netværk er det væsentligste aktiv i denne branche, flere muligheder. Bredden er en styrke i den fremtidige udvikling af titler og aktiviteter. Undervisningsområdet i Norden er et fokusområde for Egmont", siger bogdivisionsdirektør og medlem af Egmonts koncerndirektion, Tom Harald Jenssen.

Ejerskiftet medfører ikke ændringer i ledelse, personale eller samarbejde med forfattere. Forlaget, der beskæftiger 26 medarbejdere, fortsætter som selvstændig virksomhed med domicil i Albertslund. forlag Malling Beck har markeret sig med udgivelser til fagene matematik, fysik, kemi og natur/teknik. Udgivelseslinien, der omfatter kendte titler som Sigma, Faktor, Prisma og Natek, fortsætter uændret, ligesom forlagets stifter og leder siden 1972, Lars Tindholdt, bliver selskabets adm. direktør. Han siger:

"Vi er meget tilfredse. Egmont rummer mange forskellige medievirksomheder og har en forlagsdivision med undervisningsforlag, børnebogsforlag og andre forlag i Norden. Vi vil have stor interesse i at udveksle erfaringer og etablere samarbejder om både traditionelle udgivelser og elektroniske udgivelser. forlag Malling Beck bliver styrket af samarbejdet med erfaringen i Egmont".

Yderligere oplysninger:
Tom Harald Jenssen, adm. direktør, Egmont Books, + 47 24 05 11 08, thj@egmont.no
Lars Tindholdt, adm. direktør, forlag Malling Beck, +45 43 66 77 88, lot@mb.dk
Sascha Amarasinha, kommunikationsdirektør, Egmont, +45 33 30 51 40, sas@egmont.com

www.egmont.com
www.forlagmallingbeck.dk