Egmont køber Orklas aktier i Hjemmet Mortensen

Mediekoncernen Egmont erhverver Orklas 40 % aktier i blad- og magasinvirksomheden Hjemmet Mortensen for 950 mio. NOK. Hermed er Egmont eneejer af Hjemmet Mortensen.

Hjemmet Mortensen blev etableret i 1992 ved fusion af to fremtrædende norske blad- og magasinvirksomheder, Egmonts AS Hjemmet og Orklas Ernst G. Mortensens Forlag AS. Hjemmet Mortensen har udviklet sig succesrigt under Egmonts og Orklas partnerskab og er i dag Norges største blad- og magasinvirksomhed.

Koncerndirektør Kjeld Lucas, chef for Egmonts magasindivision, siger: "Erhvervelsen af de resterende 40 % af Hjemmet Mortensen styrker Egmonts position på det nordiske magasinmarked. Hjemmet Mortensen er en spændende og dynamisk virksomhed med dygtige medarbejdere, der har vist imponerende resultater. Den nye ejersituation giver nye spændende muligheder for samarbejde på tværs af Egmonts aktiviteter såvel i Norden som uden for."

Koncernchef i Egmont, Steffen Kragh, siger: " Vi er glade for at erhverve de resterende 40 % aktier i Hjemmet Mortensen. Blad- og magasinvirksomhed er et af Egmonts kerneområder."

Hjemmet Mortensen har mere end 800 medarbejdere og driver ugeblads-, magasin-, online- og trykkerivirksomhed i Norge samt magasin- og onlinevirksomhed i Sverige og Finland. Hjemmet Mortensen havde en omsætning i 2007 på 1,7 mia. NOK.

Handlen er under forudsætning af endelig godkendelse fra relevante konkurrencemyndigheder.

Egmont er en af Skandinaviens førende mediekoncerner. Vi skaber og formidler fortællinger som spænder fra offline til online, fra underholdning til undervisning, fra finkultur til folkelighed. Egmont står bag ugeblade, magasiner, tegneserier, bøger, film, tv-programmer, drift af biografer og tv-stationer samt interaktive spil, spillekonsoller og musik. Egmont udgiver medier i mere end 30 lande, og med 8.000 engagerede medarbejdere nåede Egmont i 2007 en omsætning på 11,1 mia. DKK. Egmont, der også er kendt for sine almennyttige donationer, blev grundlagt i 1878.

Pressekontakt:
Mika Bildsøe Lassen,