egmont-banner-pub-1200x450

Egmont kåret til Bedste Finansfunktion 2015

03.07.2015

Smarte og fleksible omkostningsreduktioner, som går hånd i hånd med øget omsætning. Det er opskriften på, at Egmont er bedre til at effektivisere end en lang række danske virksomheder, viser stor analyse fra Økonomisk Ugebrev.

Egmont er blevet kåret til Bedste Finansfunktion 2015 af Økonomisk Ugebrev foran 99 andre af de største danske virksomheder som TDC, Vestas, A.P Møller Mærsk, Novo, Carlsberg m.fl.

Kåringen er baseret på en stribe regnskabsmæssige nøgletal, der viser, hvor god en virksomheds finansielle ledelse er til at effektivisere i forhold til omkostninger. Og her har Egmont formået at præstere bedre end alle andre virksomheder i top 100-gruppen.

“Mediebranchen er midt i en transformation. Egmont har derfor som målsætning, at vi skal være bedst på indhold, og at vi skal satse på ny teknologi, så vi kan nå kunderne på de digitale platforme. Det kræver store investeringer, og det har udløst effektiviseringsprocessen. Vi skal arbejde mere smart og effektivt, vi skal have enhedsomkostninger ned og i øvrigt gøre flere omkostninger variable, så vi kan skaffe flere midler til indhold og teknologi,” siger Egmonts CFO, Hans J. Carstensen, til Økonomisk Ugebrev.

Egmont er en undtagelse
Egmont er 100 procent fondsejet og ikke noteret på børsen og udgør derfor, ifølge Økonomisk Ugebrev, en interessant undtagelse: Børsnoterede virksomheder, der er under kontant pres fra mange sider, sætter sig nemlig på hele ti ud af de bedste tyve pladser i undersøgelsen. Egmont udmærker sig, fordi koncernen fra 2011-2014 har nedbragt personaleomkostningerne med 11 procentpoint og de øvrige operationelle omkostninger med 21 procentpoint. Det er bl.a. overtagelsen af TV2 i Norge, som har givet en betydelig ny omsætning, uden at omkostningerne i samme grad er blevet trukket op.

“Vi har arbejdet systematisk med arbejdskapitalen. For fire-fem år siden indledte vi nogle deep dive-processer, hvor vi fokuserede på bestemte områder, men i dag har vi bredt fokus på alle elementer i arbejdskapitalen. Her er nøglen til succes, at arbejdet drives frem i kontinuerligt samarbejde med hele organisationen,” siger Hans J. Carstensen til Økonomisk Ugebrev.

Egmont bedre end Aller
Som eksempler på effektiviseringer kan nævnes, at Egmont bl.a.  er konsolideret i en mindre kompleks organisation med færre enheder, og at trykkerivirksomhed og lønfunktion er outsourcet. Men, understreger Hans J. Carstensen, “de lavere omkostninger er resultatet af et væld af initiativer.

Egmonts præstationer med besparelser over de seneste fire år står i øvrigt i modsætning til konkurrenten Aller, der ender i den anden ende af undersøgelsen af Danmarks Bedste Finansfunktion. Allers omkostninger og arbejdskapital målt som andel af omsætningen er ifølge undersøgelsen steget i løbet af perioden 2011-2014.