Egmont jubilæum - 130 år

I dag fejrer Egmont sin 130-års fødselsdag. Hvert minut døgnet rundt sælger vi 475 magasiner og 152 bøger i hele verden.

Du finder os også bag tegneserier, film, tv-programmer, musik, skolebøger og spil. Vi står bag Norges største kommercielle tv-station, er verdens største tegneserieproducent og er det største forlag for børn i otte forskellige lande. Egmont eventyret, der begyndte i en lille ydmyg lejlighed i et københavnsk brokvarter, er vokset til en af Skandinaviens førende mediekoncerner.
Egmonts udvikling fra et køkkenbordstrykkeri til en moderne nordisk mediekoncern med aktiviteter i over 30 lande er resultatet af en målrettet udvikling baseret på samme dyder om innovation, kvalitet, og omhu, som Egmonts grundlægger selv lagde for dagen for 130 år siden.

Stifteren
En drøm bliver til virkelighed, da den 17-årige Egmont Harald Petersen i 1878 med et pantebrev fra sin mor køber en "fluesmækker", en hånddreven og simpel trykmaskine og starter sin enkeltmandsvirksomhed. Egmonts evne til nytænkning og innovation har opbakning hos hans mor, Petrine, der pantsætter sit eget levebrød, sin symaskine, for at sønnen kan realisere sin drøm. Med sin karakteristiske selvsikkerhed og risikovillighed geninvesterer Egmont gennem hele sit liv stort set alt overskud i virksomheden.

Egmonts lykkemønt
Joakim von And er ikke ene om at have en lykkemønt. Den dag Egmont er på vej ind til byen for at hente det første inventar til trykkeriet, finder han en mønt på brostenene i et københavnsk arbejderkvarter. Mønten bliver Egmonts lykkemønt, og er den dag i dag bevaret på hovedkontoret i København.