Egmont jubilæum - 129 år

I dag fejrer Egmont sin 129-års fødselsdag. Eventyret, der begyndte i en lille ydmyg lejlighed i et københavnsk brokvarter, er vokset til en af Skandinaviens førende mediekoncerner.

Egmonts udvikling fra et køkkenbordstrykkeri til en moderne nordisk mediekoncern med repræsentation i over 20 lande er resultatet af en målrettet udvikling baseret på klassiske dyder som kvalitet, årvågenhed og omhu.

Stifteren
En drøm bliver til virkelighed, da den 17-årige Egmont Harald Petersen i 1878 med et pantebrev fra sin mor køber en "fluesmækker", en hånddreven og simpel trykmaskine og starter sin en-mands virksomhed. Egmonts evne til nytænkning og innovation har opbakning hos hans mor, Petrine, der pantsætter sit eget levebrød, sin symaskine, for at sønnen kan realisere sin drøm. Med sin karakteristiske selvsikkerhed og risikovillighed geninvesterer Egmont gennem hele sit liv stort set alt overskud i virksomheden.

Den dag Egmont er på vej ind til byen for at hente det første inventar til trykkeriet, finder han en mønt på brostenene i et københavnsk arbejderkvarter. Mønten bliver Egmonts lykkemønt, og er den dag i dag bevaret på hovedkontoret i København.