Egmont investerer i lærerige apps til de mindste

Egmont har købt Fusentasterne, som udbyder dansksprogede apps til de mindste børn. Opkøbet er en del af Egmonts digitale strategi om fokus på bl.a. leg og læring. Målet er at videreudvikle og eksportere de populære og anmelderroste apps til udlandet.

Tal-spil fra Fusentasterne

Fusentasterne, som blev etableret i 2010, omfatter indtil videre otte dansksprogede spil-apps, som lærer børn i alderen et til seks år om f.eks. ord, bogstaver, farver, tal og lyde under navne som "Bogstavspillet" og "Ordspillet". Fusentasterne har opnået stor popularitet blandt danske børn og deres forældre, som efterspørger pædagogiske lege/lære-spil på dansk til Ipad, Iphone, Ipod og Android- baserede enheder. Brugerskaren i Danmark tæller cirka 130.000. Med internationale Egmont Kids Media som ny ejer, vil Fusentasterne nu blive videreudviklet og markedsført i de lande, hvor Egmont producerer og markedsfører en lang række børnebrands.

"I Egmont ser vi et stort potentiale i edutainment – altså tilbud til børn og deres forældre i krydsfeltet mellem leg og læring. Familier efterspørger i stigende grad underholdningstilbud, som har flere dimensioner. Fusentasterne er både lærerige og underholdende, og konceptet har potentiale til at rejse ud i verden, hvor vi har etablerede kanaler," siger Peter Schrøder, digital direktør i Egmont Kids Media.

Fusentasterne blev startet af iværksætter og softwareudvikler Theis Søndergaard og hans kone, Marie Bach Nielsen, i 2010. De manglede dansksprogede Ipad apps til deres lille søn, og besluttede sig for selv at udvikle nogen.

Til dato har Fusentasterne udgivet otte apps, hvoraf to er gratis. Yderligere to apps er i udvikling. Næste skridt er international udbredelse, og den er nu lagt i erfarne hænder hos Egmont.

"Det kræver erfaring med børneunderholdning og -læring, det kræver internationalt format, solid økonomi og en stærk marketingmuskel, at sende Fusentasterne ud over Danmarks grænser. Det gør Egmont til den rette fremtidige ejer af Fusentasterne. Vi har stor sympati for det, Egmont har bedrevet på området og glæder os til at følge Fusentasternes udvikling i selskab med f.eks. Rasmus Klumps apps," siger Theis Søndergaard.

Parterne har valgt ikke at offentliggøre salgsprisen på Fusentasterne.