Egmont Rapporten har fået flot debut

Børn og unge, der oplever sygdom og død i deres nærmeste familie, føler sig ofte oversete og ensomme. Det viser Egmont Rapporten 2014, som er blevet taget rigtig godt imod.

Debut med succes. 2014 blev året, hvor Egmont Rapporten for første gang så dagens lys. Rapporten, der fremover bliver en årlig begivenhed, har i år fokus påbørn og unge, der rammes af sygdom og død. Og karakteristisk for Egmont Fonden er det børnenes stemmer, der er i fokus. Af rapporten fremgår det, at børn og unge, der oplever sygdom eller død, ofte føler sig oversete - og det kan have store konsekvenser for deres trivsel og læring, påpeger direktør i Egmont Fondens Støtte- og bevillingsadministration Henriette Christiansen.

”Børn og unge, der oplever sygdom eller død i familien, kan have svært ved at råbe omgivelserne op og fortælle, hvad de har brug for. Rapporten viser, at vi skylder de sårbare børn og unge at lytte til dem og sikre dem støtte og et frirum, så de kan få et godt liv på trods af livskrisen,” siger hun.

Egmonts medarbejdere leverer væsentligt bidrag

Flere af Egmonts egne medarbejdere har været dybt involveret i processen. Således er grundlaget for den færdige rapport magasinet ’Vores Verden’, et magasin, som 21 børn og unge, der har mistet en forælder eller er alvorligt syge, skabte på en dag i juni hos Egmont Publishing, med hjælp fra redaktører, fotografer og layoutere herfra. Magasinet er sammen med Egmont Rapporten i skrivende stund på vej ud på skoler, hospitaler og til andre organisationer, hvor den kan gøre en forskel.

Stor efterspørgsel

Og der har vist sig at være rigtig stor efterspørgsel på rapporten, som blev lanceret i torsdags. Således er første oplag ved at være brugt op; både Danske Skoleelever, Kræftens Bekæmpelse og flere skoler har bedt om flere eksemplarer af Egmont Rapporten, lyder det fra Fondens kommunikationsafdeling. Rapporten har også opnået pæn omtale i medierne, bl.a. i Kristeligt Dagblad, Go’ morgen Danmark og senere i dag på DR Ultra.

Egmont Fonden opfordrer til samarbejde

I rapporten giver børnene og de unge gode råd til, hvordan man som skole, sundhedsvæsen og almindeligt medmenneske kan hjælpe dem i den svære tid. På den måde bliver børnene og de unges stemmer et direkte afsæt for Egmont Fondens fremadrettede investeringer på området. Henriette Christiansen opfordrer i rapporten også andre aktører, private og offentlige, til at lytte til, hvad børnene siger, de har brug for, og hjælpe med at løse deres behov for støtte.

”Egmont Fonden vil gerne hjælpe de børn og unge, der rammes af sygdom og død i nærmeste familie. Men vores indsats gør det ikke alene. Vi vil gerne arbejde sammen med andre om at sætte nye initiativer i søen og udbrede dem, der virker,” siger hun.

Fakta:

Egmont Fonden har afsat 60 mio. til at hjælpe børn og unge, der er ramt af sygdom og sorg. Med udgivelsen af Egmont Rapporten 2014 inviterer Egmont Fonden offentlige og private aktører til at samarbejde om at sikre, at børn og unge kan få et godt liv på trods af livskrisen.

Læs mere om rapporten eller se en film med børnene og de unge og læs magasinet Vores Verden her