Egmont Fonden: Anbragte børn skal udfordres

Ny forskning viser, at anbragte børn livet igennem klarer sig dårligere i skolen end andre børn. Derfor giver Egmont Fonden nu børnene mentorer.

Foto: Thomas Fredberg

1000 anbragte børn i alderen 10-13 år får hjælp til deres skolegang fra en frivillig voksen en gang om ugen i seks år. Det er det grundlæggende koncept i det nye projekt, Lær for livet, som Egmont Fonden lancerer i slutningen af juni.

"Ny forskning viser, at anbragte børn præsterer bedre, når de møder høje forventninger. Ja, disse børn er meget sårbare, men et øget fokus på læring kan give dem tro på deres potentiale. Det betyder faktisk noget, at de voksne, som er i kontakt med børnene, sætter nogen udfordringer op for dem," siger Grethe Nymark, konstitueret leder af Egmont Fondens støtte- og bevillingsadministration.

Københavns Socialborgmester, Mikkel Warming, bifalder initiativet: "Det er rigtig godt, at en privat fond eksperimenterer på nye måder ved at introducere mentorer, da det vil hjælpe unge mennesker med at få en ordentlig uddannelse," siger han til DR.

En undersøgelse foretaget af analysefirmaet Rambøll for Egmont Fonden viser, at kun 13 procent af anbragte børn senere får en videregående uddannelse. For andre børn i Danmark er tallet 36 procent.

"Det er meget skræmmende tal, og det har overrasket os meget. Læring er sindssygt vigtigt, hvis man skal have et godt liv," fastslår Grethe Nymark.