Egmont 127 år

Søndag den 15. maj 2005 kan Egmont fejre 127-års jubilæum. Eventyret, der begyndte i en lille ydmyg lejlighed i Københavns arbejderkvarter, udviklede sig til en større mediekoncern.

Egmonts udvikling fra et beskedent trykkeri hjemme på køkkenbordet til en moderne mediekoncern med aktiviteter i mere end 20 lande er resultatet af fortsat vækst baseret på gammeldags dyder som kvalitet, forandringsvillighed og omhu.

Stifteren
En drøm blev til virkelighed, da den 17-årige Egmont Harald Petersen mod pant i sin mors aktiver købte en "fluesmækker", en simpel, hånddreven trykkemaskine, som starten på sin enkeltmandsvirksomhed.

Egmonts evne til at tænke i nye baner og være nyskabende fik fuld opbakning fra moren, Petrine, som pantsatte sin egen livline, sin symaskine, for at hjælpe sønnen med at realisere sin drøm. Med sin karakteristiske selvsikkerhed og risikovillighed geninvesterede Egmont H. livet igennem næsten hele sin fortjeneste i selskabet.

Den selvsamme dag Egmont H. var på vej ind til byen for at hente det første udstyr til sin trykkevirksomhed, fandt han en mønt på brostenene i Københavns arbejderkvarter. Mønten blev Egmonts lykkemønt, og den opbevares i dag på hovedkontoret i Vognmagergade.