E-bøgernes digitale motorvej

Amerikanerne har allerede overgivet sig til e-bogen. Men hvordan introducerer man et land til en digital opfindelse, som stadig er forholdsvis ny? Forlaget Lindhardt og Ringhof er blandt dem, som har taget initiativ til at overbevise om e-bogens fordele.

Det er ikke en drøm for læseheste at læse en bog på computerskærmen. For nogle år siden kom e-bøger på markedet i Danmark uden rigtigt at slå igennem. Derfor er den lille transportable e-reader, som forbedrer oplevelsen af at læse en elektronisk bog, snart på vej på dansk. Antallet af solgte e-bøger er steget eksplosivt i USA det seneste år, og det skeler Lindhardt og Ringhof til. E-readeren har nemlig været tilgængelig i England og USA i en længere periode.

"I løbet af 2010 vil vi se flere forskellige e-readers til salg, og så vil køberne af disse begynde at ønske sig indhold", siger Anette Wad, direktør for Lindhardt og Ringhof.

Hønen og ægget problemet
Den udfordring som Lindhardt og Ringhof står over for er at have tålmodighed til, at e-readeren slår igennem på markedet.

"Vi kæmper med hønen og ægget problemet i øjeblikket. Uden e-readers køber folk ikke e-bøger, og uden e-bøger er der ingen grund til at købe e-readers. Vi har en forventning om, at e-bøger og lydbøger bliver stort, og derfor er vi nødt til at starte et sted," siger Jakob Larsen, Supply Chain Manager.

Nemmere adgang til e-bøger
Og Lindhardt og Ringhof er netop startet et sted: Med opkøbet af Publizon. Som en del af en digital strategi og første skridt mod at øge salget af e-bøger købte Lindhardt og Ringhof sidste år, sammen med konkurrenten Gyldendal, den digitale distributionskanal Publizon, som distribuerer bøgerne til detailhandlere.

"For detailhandelen er det vigtigt at kunne tilbyde kunderne bøger fra så mange forlag som muligt. Det vil vi gerne hjælpe dem med ved at tilbyde én fælles distribution i stedet for hver vores. For detailhandelen bliver det ligesom at købe ind i ét supermarked i stedet for en masse specialbutikker – det er nemmere," siger Jakob Larsen, og Anette Wad supplerer: "Kunderne får et kæmpe udbud af for eksempel e-bøger, og forfatterne vil blive sikret salg og dermed indtægter. Når forlagene lægger sine rettigheder sammen, får vi størst mulig volumen, og det er alfa omega for at lykkes," siger Anette Wad.

Fordel for alle
"Vi har med købet af Publizon skabt den digitale motorvej, som vi har savnet i Danmark, og som er en forudsætning for salg af digitale produkter. Det kommer til at gavne hele bogbranchen, fordi vores distributionsløsning er åben for alle. Vi skaber et samlingssted, en såkaldt "hub," hvor alle der ønsker at forhandle digitale produkter kan finde det samlede store udbud," siger Anette Wad, som mener, at det er første skridt til at overbevise læsere om, at elektroniske bøger er her for at blive.

"I løbet af 2010 vil vi se flere forskellige e-readers til salg, og så vil køberne af disse begynde at ønske sig indhold," siger Anette Wad, direktør for Lindhardt og Ringhof.

E-bøger
En E-bog er en elektronisk udgave af en trykt bog, som kan læses på en personlig computer, mobiltelefon eller et håndholdt apparat designet specielt til formåle, fx e-readers.

E-reader
En e-reader er en enhed, der bruges til at vise e-bøger. De væsentligste fordele ved den er, at den er transportabel, læsbarheden af skærmen i stærkt sollys er god, og den har lang batterilevetid.

Publizon
Publizon hjælper professionelle forlag og andre udgivere med udgivelser til forskellige medier. Lindhardt og Ringhof samt Gyldendal har nu en samlet distributions-database med alle deres titler, som Publizon administrerer. Det giver meget lettere adgang til de populære e-bøger for detailhandlen, som i stedet for at skulle søge hos de forskellige forlag, kan gøre brug af en fælles database.