Digitale bøger boomer

Lindhart og Ringhof oplevede i 2011 for første gang, at en titel solgte mere som e-bog end i trykt udgave og i Norge arbejder Cappelen Damm ihærdigt på at gøre markedet mere tilgængeligt for litteraturelskere.

En undersøgelse i den danske avis Børsen konkluderede i efteråret, at kunder gerne vil betale op til 180 DKK for en e-bog, der i trykt udgave koster 300 DKK. Dermed er der lys forude for indtjening i en digital verden, hvor gra­tismodeller hersker.

"De færreste tænker over, at trykom­kostninger kun er en del af prisen, så en e-bog er reelt ikke meget billigere at produ­cere og distribuere end en trykt bog. Vi kan kun sælge e-bøger 30 pct. billigere end den trykte bog, hvis vi vil have samme avance," forklarer direktør for Tanum bogklubber og e-handel Øisten Wahl.

Måske har du allerede selv prøvet at læse en bog på en e-reader eller på din tab­let pc. Med mindre du har kastet dig over Amazons lukkede, men enorme univers af engelsksproget litteratur, er du sikkert stødt på en af de tre grundlæggende udfor­dringer for e-bogen. "Vi ved, at kunderne netop nu ønsker lavere priser på e-bogslæ­sere, lettere teknologi og et godt udbud af lokalsproget litteratur," siger Øisten Wahl.

Cappelen Damm i Norge og Lindhardt og Ringhof i Danmark har grebet udfordrin­gerne an på hver sin måde.

iBOOKS

"Vi har lagt vores materiale ud på alle tæn­kelige platforme. Vi har indgået aftale med Apples iBooks, vi har aftaler med de største danske netboghandlere om e-bøger i den billige ende af prisskalaen, og vi har lavet en forsøgsordning om udlån af e-bøger gennem folkebibliotekerne, så er vi mas­sivt tilstede i markedet," siger direktør for forretningsudvikling i Lindhardt og Ringhof Cliff Hansen.

"Siden lanceringen på iBooks i efteråret har vi set gode salgstal på især børnebø­ger, hvor eksempelvis vores Rasmus Klump serie har klaret sig godt," forklarer digital redaktør Lasse Horne, "men det skyldes jo også, at det er den eneste e-bogsbutik, der gør noget for børnebøger. Størstedelen af vores e-bogssalg sker stadig via danske forhandlere såsom saxo.com." Her blev Hanne Bech Hansens bog Lasten solgt som månedens bog til 90 DKK i december og solgte her flere eksemplarer end den trykte udgave. Det er første gang i Lindhardt og Ringhofs historie. "Det er flot klaret og skyldes et godt og tæt samarbejde mellem Saxo og Lindhardt og Ringhof, men hvilken e-boghandel der bliver populær i fremti­den, er endnu uvis. Det afhænger af, om de danske boghandlere bevæger sig ud på de mobile platforme, og hvordan de gør det. Amazon, iBooks og andre haler i et rasende tempo ind på de danske forhandlere," siger Lasse Horne, redaktør i LogR Digitalt.

Hvor Lindhardt og Ringhof finder vej til danske litteraturelskere gennem de mange hundrede tusinde solgte iPads og iPhones, har Cappelen Damm i Norge bygget sin egen kanal for blandt andet at komme uden om Apples mark up på 30 pct. Den hedder digitalbok.no.

DIGITALBOK.NO

Cappelen Damm har drevet digitalbok.no i mere end to år. 17.000 kunder har allerede registreret sig på, og de har hentet gennem­snitligt 2,5 e-bøger, hvoraf nogle har været gratis. "Vores omsætning er fordoblet på trods af et år med PR-mæssige udfordringer for e-bogen som følge af en skidt lancering af fællessatsningen Bokskya," siger Øisten Wahl.

I første halvår af 2012 kommer også en norsk e-reader fra Cappelen Damm, som fra starten er sat op til digitalbok.no. "Vi prøver at fjerne alle barrierer for køb af e-bøger," siger Øisten Wahl. "Med vores egen e-bogslæser bliver det ekstremt let for kunderne at få adgang til at købe, hente og læse vores udgivelser. De skal ikke forholde sig til kopibeskyttelse. De skal bare købe readeren på nettet, få den hjem, koble den til internettet og så kan de gå i gang med at købe, hente og læse e-bøger."

ORD I LUFTEN

I 2011 har Cappelen Damm også testet en ny tjeneste til streaming af lydbøger, ordflyt.no. Her kan brugere streame lyd­bøger fra Cappelen Damm og 30 andre forlag. I starten af 2012 fik iPhone-brugere mulighed for at hente en app, så man kan streame direkte på sin iPhone. Første uge med app'en kom 9.000 nye brugere på tjenesten, som også er et forsøg på at nå yngre målgrupper med lydbøger.

"Hvis du for tre år siden ville købe en lydbog fik du en mappe med 13 cd'er, som du skulle holde styr på. Ikke just det nem­meste at håndtere på din lange biltur. Siden kunne en lydbog være på en enkelt cd i mp3-format og nu gør vi det altså muligt at streame din lydbog enten på pc eller iPhone," fortæller Øisten Wahl. Så slipper lytterne for at skulle håndtere de mange cd'er, som eksempelvis det 54 timer lange sjette bind af Karl Ove Knausgårds 'Min Kamp' fylder.

2011 blev altså et år, hvor endnu flere titler blev tilgængelige for de digitale lit­teraturelskere i Danmark og Norge og hvor et par af barriererne for et veludviklet e-bogsmarked blev brudt ned. Samtidig er der optimisme at spore i forhold til poten­tielle købere:

"Markedet for e-bøger har været domineret af mænd, der har været interes­serede i teknologien, men nu ser vi, at kvin­derne også kommer med," slutter Øisten Wahl. ▀