Digital revolution fra første parket

Mens Egmont USA forbereder sig på at fejre sin toårs fødselsdag, fortæller Doug Pocock om højdepunkter og udfordringer ved at bygge en ny forlagsvirksomhed i en tid med en digital revolution.

2010 var et år med mange milepæle for Egmont USA. Det var det første fulde omsætningsår, godt salg på nøglelicenser inden for kategorierne "Young Adults" og "Middel Grade Fiction". Samtidig rundede e-bogssalget 100.000 dollar.

Med e-bogen som en ny spiller på verdens største marked for børn, har Egmont UK fra første parket set, hvordan tilvæksten af digitale platforme ændrer printmarkedet.

"Vi har haft meget at fejre i år, men det har været et hårdt marked at starte ny forretning i. Forhandlere har det svært, arbejdsløsheden er stor og forbruget er stagneret, hvilket har været en kæmpe udfordring for vores indtægter. Men samtidig har vi set en hurtigere og hurtigere stigning i salget af e-bøger, hvilket er meget interessant", siger Executive Vice President, Doug Pocock.

Ligesom mange andre markeder er forlæggere i USA ved at opdage nye digitale forretningsmodeller og Doug tror, at hurtig vækst i multifunktionsapparater, som iPads sætter gang i efterspørgslen på e-bøger og applikationer.

"Priserne på e-bogsapparater er begyndt at falde, hvilket vil betyde, at e-bøger også vil ramme de yngre målgrupper. Det er rigtig gode nyheder for os," siger Doug Pocock.

Samtidig med at de digitale muligheder skal udnyttes, er målet for Egmont USA, at overtage de rigtige rettigheder, at opbygge antallet af højindtægtstitler. Forlæggerfranchiserne, som er blevet etableret igennem det sidste år, skal også opbygges og arbejdet inden for Kids Medias English Language Network fortsætter. "Vores mål er, at være blandt top 10 på markedet for børnemedier."

Hvad er så Dougs forudsigelser for digital publicering?
"Jeg vil ikke fanges på den. For hver e-bog der bliver solgt, er der fire eksperter med forudsigelser," griner Doug Pocock og fortsætter: "Der er ingen tvivl om, at digitaliseringen har ændret måden, vi laver forretninger på. Det er et interessant sted at være, med fantastiske muligheder og vores fleksibilitet betyder, at vi er klar til at få mest muligt ud dem – i et hvert format," slutter Doug Pocock.

OM EGMONT US
Placeret i New York