Danmarkspremiere på digitale biografoplevelser

Gennem mere end et århundrede er film i biograferne blevet vist på celluloid. Men nu bliver de første filmruller erstattet af harddisks, og dermed træder biograferne for alvor ind i den digitale tidsalder.

Som den første danske biografoperatør installerer Nordisk Film Biografer digital visning af biograffilm i Imperial Bio (Kbh.) samt i den næststørste sal i Palads (Kbh.) og den største sal i BioCity i Århus. Danmark får dermed tre biografsale med i alt 1.744 pladser, der kan vise film i det nye digitale billed- og lydformat.

"Det er vigtigt, at vi tilbyder vores gæster de bedste filmoplevelser, og som markedsleder er på forkant med den tekniske udvikling" udtaler Nordisk Film Biografers administrerende direktør, John Tønnes. "Vi har fulgt udviklingen nøje, og mener, at kvaliteten af det digitale biografudstyr nu er bedre end det traditionelle 35 mm filmformat".

Anders Geertsen, der er områdedirektør ved det Danske Filminstitut supplerer: "De digitale biografer er på vej frem mange steder i verden. Ikke blot i USA, Kina og Latinamerika, men også i Europa. Det er glædeligt at også danske biografer tør binde an med denne teknologi. Og med en ægte 2K-projektor, som den der her installeres, kan man få en særdeles flot fremvisning. Det vil blive en stor udfordring for de danske biografer – og for dansk filmpolitik – at tackle de kommende års overgang fra analog til digital distribution og fremvisning."

Den første digitale film i Imperial bliver "I, Robot", med Will Smith i hovedrollen, som har premiere d. 20. august. Herefter kan animationshittet "Shrek 2" opleves digitalt, filmen har premiere d. 3. september og bliver vist i Imperial, Palads, København og i BioCity i Århus.

Info:
Nordisk Film Biografer, som er Danmarks største biografoperatør, er repræsenteret med 14 biografer i hhv. København, Tåstrup, Hillerød, Odense, Kolding, Esbjerg, Herning, Århus, Randers og Aalborg.

NORDISK FILM er en del af Egmont og ledende inden for udvikling, produktion og distribution af levende billeder i de nordiske lande. Aktiviteterne omfatter film, tegnefilm, reklamefilm, musikvideoer, video, dvd, tv samt elektroniske spil. NORDISK FILM er indehaver af de nordiske rettigheder til distribution af Sony PlayStation og ejer biografer i Danmark og Norge. Derudover ejer NORDISK FILM selskaber inden for post produktion, filmlaboratorier og udlejning af broadcastfaciliteter.

Adm. direktør John Tønnes kan kontaktes på telefon: 33 37 84 00, mobil 61 63 84 00 eller pr. e-mail: jat@nordiskfilm.com. Marketingchef Michael Chalmer kan kontaktes på telefon 33 37 84 04, mobil 61 63 84 04 eller pr. E-mail: michael.chalmer@nordiskfilm.com