Centimeter Maraton i børnehøjde

Maratonløb er som regel forbeholdt voksne, men i efterårsferien kan børn i alderen 2-10 år prøve kræfter med deres første maraton, når Børneulykkesfonden og Rasmus Klump i samarbejde med DGI Atletik snører løbeskoene til Centimeter Maraton i DGI Byen.

Sæby d. 21. juli 2013. Fotograf: Holger Søndergård Wolf

Forskellen ligger i distancen

Der er lagt op til en dag med løbeglade børn og sjove aktiviteter, når startskuddet til Centimeter Maraton lyder tirsdag den 15. oktober kl. 16.30. Centimeter Maraton i DGI-Byen vil blive afviklet som et ægte maratonløb med fællesopvarmning, start- og målportal samt uddeling af løbsposer og diplomer. Forskellen ligger i distancen; i stedet for 42.195 meter skal børnene løbe 42.195 centimeter (421,95 m).

Rasmus Klump er klar, parat til start

Når løbet er skudt i gang, har forældre også chancen for at løbe med. Alle børn inddeles i to grupper: Pildskadderne og Gøjerne. Pildskadderne er de mindste børn, hvor far eller mor må løbe med. Gøjerne er de større børn, som godt kan løbe hele distancen selv.
Rasmus Klump vil være med både før, under og efter løbet, så alle børnene får mulighed for at møde den pandekage-elskende bjørn. Derudover vil der på dagen være en masse andre aktiviteter bl.a. et badgeværksted, hvor børnene kan lave deres egne reflekser, og et tumleland med bObles tumlemøbler.

Overskuddet går til Børneulykkesfonden

Når man tilmelder sig Centimeter Maraton støtter man samtidig et godt formål. Overskuddet fra løbet går nemlig til Børneulykkesfondens forebyggende arbejde med at nedbringe antallet af børneulykker.
Over 165.000 børn i alderen 0-14 år kommer hvert år ud for en ulykke og må en tur på skadestuen. Det tal arbejder Børneulykkesfonden for at reducere ved at formidle forebyggende oplysninger og bidrage til forebyggende indsatser i børnehøjde.