Cappelen Damm lancerer Norges første netbogklub

Cappelen Damm-ejede Tanums bogklub, Litteraturklubben Epp, er blevet til Norges første virtuelle bogklub Litteraturklubben.no, som er et samarbejdet mellem Cappelen Damm og den norske avis Dagbladet.

Allerede i juni måned slog bogforlaget Cappelen Damm og den norske avis Dagbladet pjalterne sammen om et fælles projekt. Dengang var det Cappelen Damms boghandlerkæde Tanum, som lancerede en netboghandel sammen med Dagbladet.no.

Denne gang er de to medievirksomheder gået sammen om at skabe netbogklubben Litteraturklubben.no, som er en videreudvikling af Tanums analoge bogklub Litteraturklubben Epp.

"Dagbladet giver os mulighed for at nå ud til endnu flere litteraturinteresserede. Hvis det her fungerer, vil det være spændende at videreudvikle projektet," siger direktør for Tanum bogklubber og nethandel, Øisten Wahl.

"Samarbejdsprojektet udspringer fra et ønske om at opbygge et af landets ledende litteratursider online. Cappelen Damm bidrager med bøger og distribution, og Dagbladet bidrager med 1,3 millioner læsere på net og papir," siger annoncedirektør i Dagbladet Per Brikt Olsen på www.dagbladet.no

Princippet for den nye bogklub er, at alle medlemmer modtager en mail, hvor månedens tre bøger præsenteres, og så kan kunden selv bestille bogen eller bøgerne hvornår det skulle være. Det skaber en større fleksibilitet for både bogklub såvel som kunde.

"Fordelen med en online bogklub er, at vi slipper for at skulle vente, indtil afbestillingsfristen er overskredet, før vi kan sende bøgerne ud til kunderne. Det er samtidig en fordel for kunderne, at de slipper for at skulle huske at afbestille bøgerne," siger Øisten Wahl, som samtidig fortæller, at det er hensigten, at bøgerne skal være leveret til kunderne en til to dage efter, de er bestilt.