Bredde giver stærk position på undervisning

Cappelen Damm klarer sig godt på undervisningsområdet i Norge. Det største område er grundskolen, hvor markedet i høj grad udvikler sig i takt med reformerne på skoleområdet. Den seneste reform er fuldført, alligevel lykkedes det at styrke forlagets position i 2009 inden for områderne grundskole og videregående.

Da den seneste store skolereform i Norge blev iværksat i 2006, skulle der nye bøger og andre materialer på bordene i alle landets folkeskoler og gymnasier. Her to-tre år senere er reformen fuldført. Derfor er markedet for undervisningsmaterialer faldet til sit normale niveau. Trods nedgangsperioden er det lykkedes Cappelen Damms afdeling for undervisning at erobre markedsandele i det seneste år, så man nu sidder på omkring en tredjedel af markedet.

Tæt kontakt til lærerne
"Vi er et klassisk breddeforlag med en omfattende portefølje og kompetente redaktioner, som har udviklet gode lærebøger. Det er den primære forklaring på, at vi klarer os godt selv i et faldende marked," fortæller Anders Skogvold, direktør for undervisning. Han peger endvidere på den tætte kontakt med de primære kunder – lærerne – som et vigtigt element i forlagets arbejde.

"Vi har markedsføringsafdelinger, som laver kurser og seminarer for lærere om brugen af vores materialer. Der er flere tusinde deltagere i løbet af året," siger Anders Skogvold.

Digital – det skal også koste
Inden for digitale undervisningsmidler bliver udfordringen i de nærmeste år i større grad at tage sig betalt for de digitale produkter.

"Vi har udviklet digitale læremidler gennem mange år som supplementer til vores fysiske lærebøger, der derved har fået en stor merværdi i form af tilhørende, gratis websites. Men når efterspørgslen øges, og kravene til kvaliteten af de digitale materialer øges, er det klart, at vi også må tage os betalt for disse tjenester," siger Anders Skogvold.

"Vi tror på, at vi også fremover vil se en kombination af bøger og digitale undervisningsmidler, men vi vil også skulle udvikle rent digitale materialer til nogle formål," lyder Anders Skogvolds bud på den digitale fremtid inden for undervisningsmidler.

"Vi tror på, at vi også fremover vil se en kombination af bøger og digitale undervisningsmidler, men vi vil også skulle udvikle rent digitale materialer til nogle formål," siger Anders Skogvold, direktør for undervisning, Cappelen Damm