Børneulykkesfonden får Rasmus Klump Prisen 2013

Børneulykkesfonden hædres for arbejdet med at forebygge ulykker gennem oplysning i børnehøjde. Prisen bliver uddelt af Rasmus Klump i Tivoli på lørdag, hvor Børneulykkesfonden har et stort program.

Rasmus Klump Prisen 2013 overrækkes på lørdag, den 24. august, kl. 14.00 til Børneulykkesfonden. Det sker i Tivoli i forbindelse med Børneulykkesfondens arrangement ’Sjov med sikkerhed’, hvor brandvæsenet bl.a. demonstrerer redninger fra brændende huse og redninger fra højder. To tidligere Lille Nørder på DR, Jeppe og Marie, der er ambassadører for Børneulykkesfonden modtager prisen.

”Børneulykkesfonden formår at formidle i børnehøjde og på en engageret og positiv måde. De er med til at forebygge ulykker og øge bevidstheden om børns sikkerhed. Om nogen lever fonden op til Rasmus Klump-filosofien om at passe godt på hinanden,” siger Michael Benzon fra Egmont Kids Media, der ejer og udgiver Rasmus Klump.

Rasmus Klump har tidligere givet Børneulykkesfonden en hjælpende hånd under arrangementet ”Centimeter Maraton," hvor de mindste børn løb en maraton på 42.195 cm. Rasmus Klump modtog børnene ved målstregen, hvor de fik en refleksvest til trafikken.

Rasmus Klump Prisen uddeles til en person, institution, organisation eller virksomhed, som gennem sit virke og optræden har levet op til filosofien i Rasmus Klump-historierne og har været et godt eksempel for andre danskere. Selve prisen består ud over æren af en check på 25.000 kr., som går til det gode formål, som prismodtageren repræsenterer.

Seneste prismodtager var Team Rynkeby og Børnecancerfonden (2011). Også HKH Kronprinsesse Mary har modtaget prisen for Mary Fondens anti-mobbekampagne (2009). Listen over tidligere modtagere tæller desuden blandt andre Michael Laudrup, Red Barnet, Sigurd Barrett, Danske Hospitalsklovne og Bamse fra DR1.

Officielt bor Rasmus Klump i dag Tivoli, som i 2010 slog dørene op til Rasmus Klumps Verden - et legeunivers på 1300 m2 med 40 aktiviteter, der har været en stor succes blandt Havens yngre gæster.

For yderligere information om Rasmus Klump Prisen se faktaark (PDF)

Kontaktinformation

Michael Benzon, International Licensing Manager, Egmont Kids Media, tlf. 30 34 22 72

Claus Nielsen, PR- og Kommunikationsansvarlig, Børneulykkesfonden, tlf.: 30 37 82 39

Irene Brandt, Media Relations, Egmont, tlf. 40 11 67 16

Om Børneulykkesfonden

Børneulykkesfonden blev stiftet i 2008 af Codan Forsikring og Odense Universitetshospital (H.C. Andersen Børnehospital og Ulykkes Analyse Gruppen). Begge parter har en interesse og et gensidigt engagement til børn og børns sikkerhed, som danner grundlag for stiftelsen af fonden. Børneulykkesfonden har en vision om at gøre Danmark til det førende land inden for børnesikkerhed, og har til formål at formidle forebyggende oplysninger og bidrage til forebyggende indsatser i børnehøjde med henblik på at øge bevidstheden omkring børns sikkerhed og nedbringe antallet af børneulykker. Børneulykkesfonden arbejder inden for tre indsatsområder, der dækker hjemmet, trafikken samt idræt/fritid.

www.borneulykkesfonden.dk