Børn i sorg bryder tavsheden – mød dem og hør deres historie

Kom og se dokumentaren ”Den er til dig, far” – en livsbekræftende film om 14-årige Mathias, der har mistet sin far, og oplev fotoudstillingen, hvor børn og unge fortæller om at stå i en sorg og om omverdenens reaktion.

Langt de fleste danskere oplever på et tidspunkt at have kontakt med et barn i sorg. Måske i familien, måske i vennekredsen eller på arbejde. Sorgen er svær at håndtere for barnet selv, men i høj grad også for omgivelserne. Tabuerne tårner sig op omkring barnet, og både som voksen og som kammerat er det er svært at vide, hvad man kan gøre for at lindre sorgen for barnet.

Med tv-dokumentaren og udstillingen: ”Den er til dig, far!” forsøger Egmont Fonden og en række aktører at bryde med den tavshed, der ofte omgiver børn i sorg, og som efterlader dem med en stor ensomhed. I dag, tirsdag d. 4. oktober kl. 16.00 – 17.30, vises dokumentarfilmen ”Den er til dig, far” i Aalborg i Kedelhallen, Nordkraft. Efterfølgende vil Jes Dige fra Kræftens Bekæmpelse starte en kort paneldebat med børn, der har mistet og tage imod spørgsmål fra salen.

Arrangementet henvender sig til børn og unge i alderen 10-14 år og deres forældre. Filmens varighed er 30 min. og det er gratis at deltage. Kan man ikke komme til arrangementet, er det muligt at opleve fotoudstillingen hele uge 40 i Kedelhallen, ligesom man kan se dokumentaren på DR Ultra med flere afsnit, også i uge 40.

Mathias vil gerne hjælpe andre
Mere end hvert fjerde barn eller ung har inden sin 25-års fødselsdag haft alvorlig sygdom og død tæt inde på livet. Og hvert år oplever 3000 børn at miste en forælder i Danmark. Disse børn bliver kastet ud i en livskrise, der kan have alvorlige konsekvenser for deres familie- og skoleliv. Mange børn føler stor ensomhed i deres sorg, og flere end to ud af tre børn taler aldrig eller sjældent med andre om, hvordan de har det. Det viser tal fra Egmont Fondens Omsorgsmåling. Hele 29% af børn i sorg oplever, at deres venner helt undgår at tale om emnet, og 39% har en følelse af, at klasselæreren ikke tager sig af dem.

Børn og unge, der står midt i en livskrise, kan have svært ved at råbe op og fortælle både voksne og kammerater, hvad de har brug for. Det kan have store konsekvenser for deres liv.

Direktør i Egmont Fondens Støtte- og Bevillingsadministration, Henriette Christiansen fortæller om filmen:

”I Egmont Fonden vil vi gerne hjælpe børn og unge med at blive hørt. Mathias fortæller modigt og ærligt sin historie. Det er vores håb, at det kan bidrage til at hjælpe andre børn og unge, der oplever sygdom og død i familien."

Alle har et ansvar
Familiemedlemmer og kammerater, men i særdeleshed også lærere, pædagoger og sundhedspersonale omkring børnene har et stort ansvar for at støtte børnene i deres sorg og for at hjælpe dem med at bryde tavsheden. Det er alle aktører omkring initiativet enige om og arbejder hver især aktuelt med forskellige projekter, der skal engagere skoleledelser i sagen samt uddanne fagligt personale omkring børnene til at hjælpe dem bedst muligt.