bogforum-banner

Bogforum er bogelskernes juleaften

05.11.2015

På årets store event for bog-entusiaster kan læserne møde deres yndlingsforfattere. Forlagene Lindhardt og Ringhof og Carlsen præsenterer det bedste fra kataloget, og så skal der sælges en masse bøger.

- Det er vores juleaften, og jeg glæder mig til det hele.

Sådan siger pressechef hos Lindhardt og Ringhof, Søren Anker Madsen, om årets store bogfest; Bogforum i weekenden den 6., 7. og 8. november hvor bogelskere, forfattere og forlagsfolk samles i Bella Center i København.

De tre dage i november er der tomt i kontorerne hos forlagene Lindhardt og Ringhof og Carlsen i Vognmagergade. Årets store event for bog-entusiaster trækker næsten alle medarbejdere af huse. Forlagene præsenterer det bedste fra kataloget, læserne kan møde deres yndlingsforfattere, og så skal der også helst langes en masse bøger over salgsdisken.

- Bogforum skal ikke kun være væsentlig og god litteratur, det skal også være underholdende. Det er her, vi har interaktion med læserne og møder folk, der har et forhold til det, vi laver. Og det er her, vi sætter gang i julesalget, siger Søren Anker Madsen, der i år medvirker både som forfatter og som interviewer.

Året boghøjdepunkt
Bogforum er årets boghøjdepunkt, hvor hele branchen møder op, og derfor er Lindhardt og Ringhof naturligvis med, siger forlagets administrerende direktør Lars Boesgaard.

- Der er her, vi viser, hvor vi befinder os lige nu. Vi møder vores forfattere, vores kunder og vores konkurrenter, og som et af landets førende forlag skal vi selvfølgelig være med, siger Lars Boesgaard.

Han glæder sig især til at se alle de bøger, som Lindhardt og Ringhof står bag, udstillet på en gang.

- Og så glæder jeg mig til den speeddating med forfattere, som Bogforum også er, siger han.

Allerede i april begynder Lindhardt og Ringhofs Bogforum-general, pressekoordinator Tine Maria Kragh Jensen, at lægge planer for standen på Bogforum.

- Jeg mødes med vores redaktioner for at vælge bøger, og så skal jeg finde de rigtige interviewere. Det hele skal ende i et program, der er let uden at være overfladisk. For Bogforum er et gedemarked. Der er larm og mas, men det er smadderskægt, og vi elsker det, siger hun.

Fra Blixen til kogebøger
På tre dage præsenterer forlaget et væld af aktuelle forfattere og udgivelser. Fra Karen Blixen, ”Verdens 100 bedste fodboldspillere”, gode råd om aktier og opsparing,” Besættelsen i billeder” til roman-debutanten Jonas Eika Rasmussen, tv-figuren Hr. Skæg og den amerikanske ambassadør Rufus Gifford, der har skrevet forordet til ”Den store amerikanske kogebog”.

- Det er et levende katalog over, hvad vi kan præsentere, siger Tine Maria Kragh Jensen.

10.000 bøger har fundet vej fra forlaget og trykkerierne til standen i Bella Center. Det er noget af at kunststykke at ramme rigtigt.

- Har vi de rigtige bøger i de rigtige mængder? Vi vil ikke løbe tør for bøger under messen, men heller ikke skulle slæbe for mange med hjem igen, siger salgschef hos L&R, Katrine Weinreich Krogbeck.

Få tatoveret dit yndlingscitat
Arrangementschef Lotte Lykke glæder sig allermest til at se folk strømme ind, når dørene åbnes fredag kl. 10.

- Og til at opleve Hr. Skæg underholde børnene, at se balletpiger dele læseprøver ud på en kommende ungdomsroman, at præsentere skuespillerne fra Iqbal-film sammen med seriens forfatter Manu Sareen. Og til at vi skal flette hår og lave litterære tatoveringer på gæsterne på standen, siger Lotte Lykke.

Og hvornår er Bogforum så en succes for Lindhardt og Ringhof?

- Det er, når der er mange mennesker på standen, når de lytter til vores forfattere og køber vores bøger, siger Lars Boesgaard.

For pressechef Søren Anker Madsen er det en succes, når forfatterne synes, at det er en god oplevelse at være med Lindhardt og Ringhof.

- At vi er et levende forlag, som det er attraktivt at være forfatter hos, siger han.

Salgschef Katrine Weinreich Krogbeck synes, at Bogforum har været en succes, når medarbejderne fra forlagene har det sjovt, når forfatterne synes, at forlaget gør noget godt for deres bøger. Og naturligvis: Når det klinger godt i kasseapparatet!

Bogforum er åben fredag kl. 10-19, lørdag kl. 10-18 og søndag kl. 10-18.

Du finder Lindhardt og Ringhof på stand C3-055 på Bogforum i Bella Center.
Læs programmet her.