Bøger er in i Norge

Norge er det land i verden, hvor der sælges flest bøger per indbygger. Og netop bredden i udgivelsesprogrammet er et af nøgleordene for Cappelen Damm, som Egmont ejer sammen med Bonnier.

Da Bonniers Cappelen fusionerede med det Egmontejede Damm i juni 2007, slog forlagsdirektør Tom Harald Jenssen fast, at det nye forlag ville give bredde og styrke forvaltningen af forfatternes rettigheder. Og de to elementer er stadig i fokus for forlaget."Vi udgiver over 1000 titler om året, for alle aldersgrupper og inden for alle genrer, fra fakta til fiktion. Og vi vil fortsætte med vores brede udgivelsesprogram gennem fortsat fokus på vores relationer med forfatterne," fortæller Tom Harald Jenssen.

Et godt udbygget boghandlernetværk, nulmoms, statslige indkøbsordninger og faste priser på bøger er med til at sikre bredden i udgivelsesprogrammet. Og spørger man direkte, så ser forlagsdirektøren ikke de samme krisetegn, som forlag i andre lande.

"Systemet har givet gode resultater, men må stadig forsvares og legitimeres. Faste priser og nulmoms er ikke en selvfølge, selvom det har været med til at placere Norge på toppen inden for både læsning og salg af bøger," forklarer Tom Harald Jenssen. "Faste priser på for eksempel bestsellere er med til at sikre, at forlaget også fremover kan udgive en bred portefølje af titler. Bøger vil alligevel opleve et prispres og marginerne bliver mindre, samtidig med at vi skal tilbyde bøger på nye platform. Men nogen krise ser jeg nu ikke."

Fra forlag til kulturvirksomhed
Selv om kerneydelsen i Cappelen Damm er bøger, så beskriver virksomheden sig selv som en kultur- og vidensvirksomhed. Og det er ikke tilfældigt. Det er målet at være i alle de vinduer, hvor kunderne findes. Det sker både i form af et ejerskab i Oslos største boghandelskæde, Tanum og et ejerskab i nethandel og distributionsselskaber.

Forlaget lancerede tidligere på året sitet digitalbok.no, der er en norsk e-bogs butik. Men Tom Harald Jenssen tøver ikke med at forudsige, at den primære forretning mange år i fremtiden vil være baseret på trykte materialer.

"Vi kan se, at også om fem år lever Gutenberg i bedste velgående. Langt størstedelen af indtjeningen fra vores udgivelsesprogram vil være baseret på trykte værker," spår Tom Harald Jenssen.

"Tre områder skiller sig dog ud som digitale vækstområder. På området for læremidler er der politisk fokus og investeringer i digitaliseringen. Derfor tror vi, at det digitale marked vil kunne udgøre en væsentlig del af omsætningen for læremidler. På faktabøger vil internationale digitale udgaver kunne skabe merværdi. Endelig er der markedet for børnebøger. Her kommer der langt flere digitale elementer i form af videoklip, spil og lignende. Man kan sige, at de steder, hvor det giver mening, vil der opstå flere digitale produkter, men på langt hovedparten af vores udgivelser tilfører en digital version ikke noget substantielt nyt til produktet."

Men er du slet ikke bange for at det kommer til at gå med forlagsbranchen, som det gik med musikbranchen?
"Musik er en international branche, hvor det er let at kopiere de enkelte værker. Bogbranchen er præget af langt flere nationale værker, og selv om man i princippet også kan kopiere en e-bog, så er det langt mere besværligt, end at kopiere en mp3-fil. Men i bogbranchen er der tale om en anden slags relationer. Uanset udviklingen af nye kanaler og bogtyper, så er forfatterens hverdag den samme. Forfatteren har stadig brug or et tæt samarbejde med et bogforlag og de anerkender den proces, der sker i samarbejde med forlaget. Derfor er det heller ikke usædvanligt at redaktører tager forfattere med sig, hvis de skifter forlag," forklarer Tom Harald Jenssen og fastslår, at relationerne mellem forlag og forfatter er nøglen til fremtidens indtjening. "Om bogen produceres efter Gutenbergs koncept eller som e-bog behøver ikke være nogen udfordring for vores forretningsmodel."