Bjarne Riis’ og Team CSC’s Tour de France filmatiseres af Nordisk Film

Når Tour de France lørdag sætter i gang, flankeres sportsjournalister fra hele verden af et filmhold fra Nordisk Film. Bjarne Riis' og Team CSC's oplevelser før, under og efter verdens hårdeste cykelløb bliver omdrejningspunktet i en ny dokumentarfilm.

Instruktør Tómas Gislason, manden bag en lang række prisbelønnede dokumentarfilm, har fulgt Team CSC siden sæsonopstarten i december 2003. Filmen har kurs mod danske biografer og senere TV2, men Nordisk Film forventer også eksport til udlandet. "Publikum ønsker flere virkelige dramaer. Siden 2003 har Nordisk Film udviklet på flere dokumentarfilm, og vi forventer os meget af netop denne film", siger Kim Magnusson, adm. direktør for Nordisk Films filmproducerende selskaber i Norden. Nordisk Film mærker allerede positiv interesse for filmen fra samarbejdspartnere i flere lande uden for Danmark. Instruktør Tómas Gislason har et indgående kendskab til cykelsport, hvilket skabte god kontakt til Bjarne Riis. Desuden er filmmanden og tv-kommentatoren Jørgen Leth konsulent på filmen. Producer er Mikael Chr. Rieks, Nordisk Film, som tv-seerne bl.a. kender fra "På kanten af verden" og "Åndernes Magt".

Yderligere oplysninger:

Adm. dir. Kim Magnusson, Nordisk Film Production A/S, 36 18 82 00