Aschehoug køber Bonnier Forlagene

I dag opstår et nyt stærkt dansk forlagshus. Danmarks næststørste forlag Aschehoug køber det tredjestørste, Bonnier Forlagene.

Selskaberne Aschehoug og Bonnier Forlagene bliver én virksomhed, ejet af mediekoncernen Egmont. Navnet på det nye forlagshus bliver Lindhardt & Ringhof. Sidste år udgav forlagene sammenlagt over 1.000 nye bogtitler inden for alle genrer og solgte ca. 8 mio. bøger.

En række af Danmarks kendte forlag, forfatterskaber og bogklubber bliver nu samlet i samme selskab. Bonnier Forlagene bliver købt af Aschehoug, som samtidig skifter navn til Lindhardt & Ringhof. Det nye forlag viderefører herudover Aschehougs forlagsnavne Athene, Sesam og Alinea samt Bonniers navne Carlsen, Akademisk, Alfabeta og Børsens Forlag. Forlaget, der også omfatter flere bogklubber, bl.a. 12 Bøger og Danmarks ældste bogklub Bogsamleren, vil beskæftige 220 medarbejdere og havde sidste år en samlet omsætning på 690 mio. kr. Anette Wad, hidtidig direktør for Egmont-forlaget Aschehoug, bliver adm. dir. for det nye Lindhardt & Ringhof.

Købet af Bonnier Forlagene ligger i forlængelse af Aschehougs vækststrategi gennem de seneste fire år, hvor forlaget gennem en lang række opkøb og fusioner har bevæget sig op til en position som Danmarks næststørste forlag.

Blandt det nye forlags mange danske og udenlandske bestseller-forfattere kan nævnes de skønlitterære forfattere Leif Davidsen, Sara Blædel, Knud Romer, John Grisham og John Irving. Herudover står forlaget især stærkt inden for fagbøger og bøger til børn. Både når det gælder undervisning og skønlitteratur for børn, udgiver det nye forlag sammenlagt flest titler i Danmark.

- Der skrives forlagshistorie i dag med den største ændring i mange år i den danske bogbranche. Ambitionen er at blive Danmarks mest dynamiske forlagshus, når det gælder nye ideer både inden for de enkelte udgivelser og inden for markedsføring. Vi vil afgørende styrke samarbejdet og ideudviklingen sammen med forfatterne. Det nye forlag favner en stor verden af mange mindre redaktioner med forskellige specialer. Derfor kan vi både være store og samtidig bevare den lille afdelings nærhed og specialviden over for forfattere, siger Anette Wad. Hun tilføjer, at Bonnier Forlagene og Aschehoug supplerer hinanden fint:

- Begge har udgivelser inden for alle genrer, klare udgivelsesprofiler og kendte bogklubber. Derfor er der masser af logik i, at tidligere konkurrenter i de to forlagshuse bliver kolleger med det fælles mål at gøre gode udgivelser bedre, siger hun.

- Samtidig er initiativet et svar på den stigende koncentration blandt boghandlerne og i den øvrige detailhandel, som hele branchen oplever. Samarbejdet med den enkelte forfatter har altid været vigtigst for alle forlag. Men i dag er et forlags størrelse også afgørende for, hvordan forfattere får adgang til markedet. Størrelse skaffer ressourcer til mere synlighed for bøgerne. Størrelse skaber også mulighed for at satse på fornyelse inden for alle genrer, så vi kan nå nye læsere. Vi vil være bedst til salg og markedsføring af bøger inden for alle udgivelsesområder, siger Anette Wad.

- For Bonnier har det været afgørende at finde en løsning, der også på langt sigt sikrer de danske forlagsaktiviteter og forfatterinteresser. I den bestræbelse tror vi, at volumen er afgørende. Derfor er vi tilfredse med, at det nu er lykkedes at indgå en aftale med Egmont, der styrker Danmarks næststørste forlag, siger Maria Curman, adm. dir. i Bonnier Books.

Den øverste ledelse i Lindhardt & Ringhof vil ud over adm. dir. Anette Wad bestå af forlagsdirektør Erik Barfoed, salgsdirektør Jeppe Mossin, økonomidirektør Birgitte Kjærsgaard og forlagsdirektør for undervisning, Ebbe Dam Nielsen.

- Morten Hesseldahl har gennem de seneste år ført Bonnier Forlagene gennem en vellykket økonomisk turn-a-round uden at slække på de litterære kvalitetskrav. Han har ydet en stor indsats gennem flere år, men deltager ikke i forlagets videre udvikling. Der kan kun være én chef i spidsen for så stor en virksomhed. På den baggrund var der enighed om, at dette var den rigtigste beslutning, siger Maria Curman.

Købet af Bonnier Forlagene er under forudsætning af endelig godkendelse fra konkurrencemyndighederne.

Også i Norge samler to forlag kræfterne omkring en stærkere position i bogbranchen. Egmonts N.W. Damm & Søn AS fusionerer med J.W. Cappelens Forlag AS, ejet af Bonnier AB. Det nye forlagshus Cappelen Damm ejes 50/50 af Egmont og Bonnier.

Kontaktpersoner:
Adm. dir. Anette Wad kan i dag kontaktes via pressechef i Egmont, Henrik Harring Jørgensen: +45 23 33 02 65, harring@egmont.com.

Adm. dir. i Bonnier Books Maria Curman kan i dag kontaktes via informationsdirektør (Bonnier AB) Erik Månsson +46 70 56 92 930, erik.mansson@bonnier.se.