Armadillo - nu den anden mest sete danske dokumentarfilm nogensinde

Den anmelderroste og meget omtalte danske krigsdokumentar Armadillo, som for nylig modtog international hæder i Cannes, får nu nordamerikansk premiere på den prestigefyldte Toronto International Film Festival.

Armadillo vises i den internationale serie med dokumentarfilm Reel to Real. Nordisk Films internationale salgsselskab, TrustNordisk, forhandler allerede med flere potentielle amerikanske distributører af filmen.

Filmen er instrueret af Janus Metz og fortæller historien om unge soldater og deres mistede uskyld i krigen i Afghanistan. Filmen er en rejse ind i de unge soldaters sind og et forsøg på afdækning af, hvad det vil sige at være i krig. Som et karakterdrevet, psykologisk drama afsøger Armadillo hvordan politik møder realiteter, når det internationale samfunds intentioner om demokratisering og udvikling kolliderer med krigens skræmmende ansigt.

Filmen er i Danmark allerede blevet set af 110.000 i løbet af bare otte uger, og er dermed den næstbedst sælgende danske dokumentarfilm nogensinde. Den kører fortsat i biografer landet over og interessen for at se Armadillo er vedholdende.