Året der gik i Nordisk Film 2009

Allan Hansen, Koncerndirektør, om 2009 i Nordisk Film.

Allan Hansen, koncerndirektør i Nordisk Film. Foto: Steen Brogaard

Hvilke stikord vil du bruge om 2009?
Det har været et kontrastfyldt år for Nordisk Film. Derfor er de mest markante stikord vel nok "spareplan" og "overskud". Vi startede året med omstruktureringer og gennemførte besparelser på omkring 100 mio. DKK. Samtidig har forretningsområderne udvist stort gå-på-mod og har virkelig taget fat, så samlet set slutter vi året med et fantastisk resultat.

Hvad har været tilfredsstillende i 2009?
Jeg er glad for, at vi fandt den rigtige løsning for vores tv-forretning, som vi valgte at sælge fra i december. Det var et hjertebarn, vi måtte sige farvel til, men under det nye ejerskab hos franske Banijay kan Nordisk Film TV få fuldt fokus og forhåbentlig udvikle sig til den globale spiller, som selskabet har ambitioner om at blive. Samtidigt får Nordisk Film flere ressourcer til at udvikle kerneforretningen indenfor film, PlayStation, biografer og musik.

Hvad vil du gerne fremhæve fra året der gik?
Vores biografer havde et helt ekstraordinært år og solgte det højeste antal billetter nogensinde: 6,2 mio. billetter i Danmark og 375.000 i Norge. I filmdistributionen har Stieg Larsson-filmene markeret sig som en altoverskyggende succes. I slutningen af året var de tre film set af knap 6,5 mio. i Norden, de første to film havde solgt over 1,7 mio. dvd'er, og triologien fortsætter med at sælge både billetter og dvd'er i 2010. Endelig har vores filmproduktion trodset svære betingelser i den danske filmbranche og leveret over forventning på tre ud af fire store premierer i 2009.

Hvad har været mest udfordrende?
Det har været et hårdt år for hovedparten af vores kreative partnere. Flere af vores delejede selskaber er lige nu i gang med omstruktureringer. Også i Nordisk Films postproduktion har vi været nødt til at gennemføre væsentlige omkostningsreduktioner, og her kan vi efterhånden se udviklingen vende sig i en mere positiv retning.

Hvad kan man forvente af forandringer i 2010?
Vores overordnede ambition er at optimere forretningen, så vi sikrer en stabil lønsom udvikling fremover. Nordisk Film har før leveret enkeltstående år med overskud – vi vil gerne se isbjørnen bide sig fast i den sorte ende af talkurven flere år frem.

Hvilke digitale initiativer forventer du dig mest af i 2010?
Vi glæder os meget over, at Egmont har valgt at placere det danske samlingspunkt for den digitale indsats i det nye Digital Center hos Nordisk Film. Jeg ser frem til at følge opbygningen af centeret og se de nye digitale initiativer tage form.

"Vores overordnede ambition er at optimere forretningen, så vi sikrer en stabil lønsom udvikling fremover," siger Allan Hansen, Koncerndirektør Nordisk Film