Året der gik i Nordisk Film 2011

Allan Hansen, koncerndirektør, om 2011 i Nordisk Film.

Allan Hansen, koncerndirektør i Nordisk Film. Foto: Steen Brogaard

Hvordan vil du beskrive 2011?

Der var mange highlights i 2011, som vi kan være stolte af. Nordisk Film Produktion vandt 8 Robert priser for Filmen "R" og Susanne Biers "Hævnen" vandt en Oscar og en Golden Globe. Vi havde mange lokale publikums successer som "Klassefesten", "Dirch" og "Hodejegerne", der hver formåede at sælge over en halv million biografbilletter. Vi lykkedes med at mobilisere alle vores kompetencer på tværs af organisationen og kunne slutte året med et pænt overskud.

Hvad var den største udfordring?

Vi oplever i disse år at vores markedsvilkår er under forandring. Sidste år så vi for alvor et fald i det fysiske DVD-marked som følge af forbrugernes tiltagende digitale købsadfærd. Det har blandt andet betydet, at vi i distributionen har tilpasset organisationen til de nye vilkår. Vi er allerede langt med at konvertere vores forretning til den ny digitale virkelighed og har fået etableret os som markedsleder på 'video on demand' i Norden.

Hvad forventer du af 2012?

Opskriften på succes er summen af alle de gode og passionerede indsatser, som alle medarbejderne i Nordisk Film yder i alle afkroge af virksomheden, hver eneste dag. Jeg synes, at vi har mange gode kort på hånden i 2012.

På filmsiden kan vi se frem til fantastiske blockbustertitler som "Breaking Dawn II", "Hunger Games", "Kon-tiki", "En kongelig affære", en ny film af Susanne Bier med flere. Vi har netop lanceret en ny håndholdt PlayStation-konsol, VITA, som vi forventer os meget af. Og vi har netop åbnet en spritny biograf i Næstved og bevæger os ud i liveunderholdning, når vi i slutningen af året lancerer den største teaterkoncert nogensinde, "Hey Jude".