Året der gik i Egmont Magazines 2009

Kjeld F. Lucas, koncerndirektør, om 2009 i Egmont Magasiner.

Hvilke stikord vil du bruge om 2009?
2009 har for magasindivisionen været et år præget af et faldende annoncemarked omstillingsprocesser, organisationsændringer og omkostningsprogrammer. Men samtidig en stor entusiasme og et gå-på-mod hos vore medarbejdere, der har resulteret i, at vi har skabt nogle stærke produkter og et godt resultat.

Hvad har været tilfredsstillende i 2009?
Det har været dejligt, at se hvor godt vore stærke brands performer i en periode med udfordrende markedsvilkår, og at vi har fastholdt vores markedspositioner.

Hvad vil du gerne fremhæve fra året der gik?
Vores medarbejdere har været omstillingsparate, og de ambitiøse planer, som vi lagde i 2008 med implementering af det nye Hjemmet Mortensen i Norge og sammenlægningen af vore svenske magasinvirksomheder, er i 2009 blevet gennemført som planlagt, men med resultater over det forventede.

Hvad har været mest udfordrende?
Det mest udfordrende har klart været det store fald i annonceindtægterne. Men den positive overraskelse i denne forbindelse er, at vi har været imponerende gode til at kompensere for annoncefaldet, således at vi faktisk på flere områder har leveret bedre resultater end i 2008.

Hvad kan man forvente af forandringer i 2010?
I 2010 forventer vi, at vi har nået bunden i annoncemarkedet, men det vil tage tid, før vi når op på tidligere tiders niveauer. Vi har i 2009 skabt et stærkt grundlag for fremtidig vækst i vores division. 2010 vil blive et år, hvor vi fokuserer på at styrke vores brands og vores markedspositioner på såvel print som på digitale platforme.

Hvilke digitale initiativer forventer du dig mest af i 2010?
Vi har rigtig mange spændende initiativer i gang. Det er ikke nogen hemmelighed, at de har belastet os økonomisk. Mine forventninger er, at vi i 2010 får skabt nye og bæredygtige indtægtsstrømme på området, hvilket vi er godt i gang med, og at den digitale platform vil blive en integreret del af vore brands.