Året der gik i Egmont Kids Media

Frank Knau, koncerndirektør, om 2011 i Kids Media.

Foto: Steen Brogaard ´

Hvordan vil du beskrive 2011?

I 2011 kunne vi aflevere det forventede resultat og se de første tegn på en digital omsætning med Rasmus Klump app'en, der blev lanceret i april. Omstruktureringen af vores skandinaviske selskaber har været succesfuld og Danmark, Sverige og Norge har alle leveret et bedre resultat end forventet.

Hvad var den største udfordring?

Det var at opretholde indtjeningen fra et faldende kerneforretningsområde samtidig med at vi investerer i nye digitale tiltag. Disse genererer endnu ikke betragtelig omsætning.

Hvad forventer du af 2012?

Det næste år vil blive endnu hårdere end 2011. Vi oplever et skift fra i medieforbrug fra print til mange flere platforme og bladenes oplag er under pres, eksempelvis i Østeuropa hvor de faldt med 15 pct. sidste år. Vores selskaber i Østeuropa og i England mærker skiftet i forbrugernes behov og et hårdt økonomisk klima.

På trods af gode resultater i Tyskland og i Skandinavien vil det blive en udfordring af nå vores budgetter i Kids Media – jeg påskønner, at vi alle gør vores bedste.

Hovedprioriteterne vil være at styrke vores kerneforretning så effektivt som muligt og at udforske nye muligheder i markedet. Det gør vi ved at revitalisere vores magasin- og bogportefølje samtidig med at vi lancerer nye, digitale tilbud. Og vi vil fortsat arbejde på at nå vores 'must-win battles' og implementere strategi for Kids Media, som sigter mod at gøre os til den foretrukne, globale 'children's publisher-of-the-future'.