balling--2016-web

”Antboy”-instruktør får Erik Ballings Rejselegat 2016

04.11.2016

Filminstruktør Ask Hasselbalch modtager Nordisk Film Fondens prestigefyldte Erik Ballings Rejselegat på 50.000 kroner. Ask Hasselbalch er blandt andet kendt for ”Antboy”-filmene.

Nordisk Films adm. dir. Allan Hansen og årets prismodtager Ask Hasselbalch

Nordisk Film har i dag fejret sin 110. fødselsdag med uddelingen af Erik Ballings Rejselegat på 50.000 kroner. Legatet går til filminstruktøren Ask Hasselbalch, som står bag filmatiseringerne af Kenneth Bøgh Andersens ”Antboy”-bøger.

“Dette års prismodtager er en filminstruktør og derudover en ægte cineast, der med sin entusiasme og forståelse for mediet såvel som publikum har formået at sætte sit præg på dansk film med noget så sjældent som en stærk trilogi, der falder i publikums smag. En af grundpillerne i dansk film er netop publikum, og især det unge publikum som er fremtidens brugere af danske film og serier, og netop dem har instruktøren formået at skabe ikke én, men tre fortællinger i det samme univers. Og der hersker ingen tvivl om, at Pelle, Ida og Dr. Gæmelkrå er en del af en generations første positive oplevelse med film på dansk, når de har stiftet bekendtskab med både Antboy 1-2-3 i biografernes mørke,” hedder det i motiveringen fra årets prisudvalg.

Erik Ballings Rejselegat er på 50.000 kroner og blev indstiftet af Nordisk Film Fonden i forbindelse med Nordisk Films 100-års jubilæum i 2006. Legatet uddeles hvert år i forbindelse med Nordisk Films fødselsdag i november og er tidligere blevet tildelt blandt andre Lise Nørgaard, Nikolaj Arcel, Susanne Bier og Bent Fabricius-Bjerre.

Prisen er et rejselegat, fordi Erik Balling sammen med kollegaen Henning Bahs i mange år viste, at rejser befordrer inspiration og skaberlyst – og giver kræfter til nye indsatser.

Prismodtageren udvælges af et prisudvalg nedsat af Nordisk Film Fondens Råd. I 2016 består prisudvalget af filmproducer René Ezra (formand), manuskriptforfatter Jenny Lund Madsen, skuespiller Pilou Asbæk og sidste års prismodtager, instruktøren May El-Touhky.

Ask Hasselbalch er uddannet instruktør fra den alternative filmskole Super16. Han spillefilmsdebuterede i 2013 med den første rigtige, danske superheltefilm, ”Antboy”, Siden har han lavet ”Antboy: Den Røde Furies hævn” (2014) og ”Antboy 3” (2016).

”Nordisk Film Fondens mission er at fremme initiativer, der udvikler og synliggør filmtalenter i verdensklasse. Jeg er stolt af, at vi med vores hæderspriser har mulighed for at belønne de nye filmtalenter, som er med til at sikre høj kvalitet og alsidighed i dansk film,” siger Allan Mathson Hansen, adm. direktør for Nordisk Film.

Ask Hasselbalch
Født 1979 i København, Ask Hasselbalch er uddannet instruktør fra filmskolen Super16. Sideløbende med Super16 læste han på Det Kongelige Danske Kunstakademi – et studie han færdiggjorde i 2010.

Ask Hasselbalch spillefilmsdebuterede i 2013 med den første rigtige, danske superheltefilm ”Antboy”, som fik verdenspremiere på den prestigefyldte Toronto International Film Festival. Opfølgeren til den første Antboy-film, ”Antboy: Den Røde Furies Hævn” (2014) havde premiere på filmfestivalen i Berlin, Generation KPlus  i 2015. Filmene vandt to år i træk en Robert i kategorien Bedste Børne- og Ungdomsfilm og er solgt til mere end 75 lande. Hasselbalch har i år færdiggjort trilogien om Antboy med ”Antboy 3”.

Ask Hasselbalch arbejder p.t på sine næste film på Nimbusfilm samt på det nystartede produktionsselskab Snowglobe.

Tidligere modtagere af Erik Ballings Rejselegat:
2015: May el-Toukhy
2014: Maya Ilsøe
2013: Sisse Graum Jørgensen og Louise Vesth
2012: René Ezra og Tomas Radoor
2011: Martin Zandvliet
2010: Susanne Bier
2009: Åke Sandgren
2008: Adam Neutsky-Wulff
2007: Dan Laustsen
2006 (fire prismodtagere): Nikolaj Arcel, Anders Østergaard, Lise Nørgaard, Bent Fabricius-Bjerre