Anders And & Co. udvider virkeligheden: På interaktiv jagt efter Onkel Joakims lykkemønt

I Anders And & Co. nr. 20, som udkommer den 15. maj, venter der læserne en helt særlig oplevelse. Ved hjælp af den avancerede augmented reality-teknologi kan man nemlig gå på interaktiv jagt efter Onkel Joakims højtelskede lykkemønt. Det eneste, man skal bruge, er en gratis app, som fungerer både til iPhone, iPad og Android. Egmont Serieforlaget er blandt de første til at bruge teknologien til at fortælle en historie på denne måde.

Hvis der er noget, der står den kære Joakim von And nært, så er det hans lykkemønt. Intet er værre for den rige and, end hvis den går tabt. Og det er lige præcis det, der sker i det nye nummer af Anders And & Co. Hexia de Trick narrer nemlig lykkemønten fra Onkel Joakim via en særlig tryllestav, der kan skabe kopier af hvad som helst.

Rundt omkring på siderne myldrer det derfor med lykkemønter – den ægte og en masse kopier. Men man kan kun se dem, hvis man benytter en særlig app – "Lykkemønten" – som kan hentes gratis i App Store (til iPhone og iPad) og på Google Play (til Android). Med denne app kan man "scanne" siderne, og pludselig springer mønterne frem fra det skjulte.

Lykkemøntens montre i animeret 3D
Forsiden, der viser Onkel Joakim og lykkemøntens montre, er også interaktiv. Når skærmen holdes hen over forsiden, dukker en flot, tredimensionel montre nemlig op, og Hexia de Trick lokker læseren til at trykke på den. Lige så snart læseren falder for fristelsen, sprænges glasset imidlertid med en flot animation, og en avisforside sætter historien i gang – Joakim von Ands lykkemønt er forsvundet!

Når den ægte lykkemønt er fundet, får læserne mulighed for at deltage i en konkurrence om en familietur til Legoland – og jo færre forsøg, man bruger på at finde mønten, jo bedre er éns vinderchancer.

Udviklet af danskledet Kairo-virksomhed
Teknologien, der muliggør den interaktive oplevelse, hedder augmented reality, som direkte oversat betyder "udvidet virkelighed". Det er en fælles betegnelse for software og enheder, der lægger et ekstra lag oven på virkeligheden, og Egmont Serieforlaget er blandt de første til at bruge teknologien til at fortælle en historie.

Bag "Lykkemønten" står den Kairo-baserede virksomhed Small World Interactive med danske Tom Nørregaard Andersen i spidsen. Han udtaler følgende:

"Det er jo en fornøjelse at arbejde med Andeby-universet. Det er måske verdens mest kendte fantasiunivers, og det har gjort det ekstra sjovt at give det denne ekstra, interaktive dimension."

Martin Oesten, produktchef ved Egmont Serieforlaget, tilføjer:

"Vi udforsker altid nye måder at forstærke og udvide læseoplevelsen på, og det er dette augmented reality-tiltag et stærkt eksempel på – og jo mere involverede vores trofaste læsere kan føle sig i historierne, jo bedre."