Alinea havde succes på Læringsfestival

Danmarks Læringsfestival i Bella Center er en af de vigtigste begivenheder på året for forlaget, og i år gik det bedre end nogensinde.

Marts er den tid på året, hvor det summer allermest på gangene hos Egmonts undervisningsforlag Alinea. Det er nemlig i marts, at Danmarks Læringsfestival løber af stablen. Messen er netop overstået, og forlaget melder om stor succes og tilfredshed.

Læringsfestivalen er stedet, hvor landets skoler og lærere køber produkter, som de ønsker at benytte i deres undervisning det kommende skoleår. Det lægger pres på Alinea for at præstere sit bedste på disse to dage:

- Det er jo sæsonstarten det her. Det er her, det sker, og vi skal være på, for her møder vi vores kernekunder. Der er mellem fem og syv tusinde besøgende de her dage. Det er lærere, indkøbere og bibliotekarer, der kommer, og de skal inspireres, fortæller forlagsdirektør hos Alinea, Cliff Hansen.

For at kunne byde interesserede kunder bedst muligt velkommen, havde Alinea i år opbygget og designet en helt ny stand. En stand, der skulle signalere åbenhed, være indbydende og på bedst mulig måde fremvise alle Alineas nyheder.

Og netop nyheder er der mange af. Alinea ønsker at være first mover og presse på for at gøre computer-kodning til et fag. Det findes ikke nu, men forlaget ser store muligheder i at hjælpe lærerne på vej, og Alinea vil gerne gå forrest for at få det på skoleskemaet, for lærerne vil ifølge Cliff Hansen gerne undervise i kodning i skolen, for at gøre dem mere fremtidsparate.

På messen kunne Alinea også fremvise to digitale produkter, som forlaget ser en stor fremtid i. Nemlig CampMat, et adaptivt matematik-læremiddel, og iStav. Derudover fremhæver Alinea også Kaliber, et dansk-læremiddel der kan erstatte lærernes tidligere ”klippe-klistre-løsninger”.

- Man kan sige, at Kaliber er et nyt grundsystem til dansk i udskolingen. Når dansklærere skal planlægge årets undervisning, er de normalt nødt til at sammensætte programmet ved hjælp af en masse forskellige ting. Det hjælper vi med dem her med et grundsystem, som dækker alt det, man skal igennem på et skoleår. Vi gør det nemt for lærerne og forsøger at spare dem for en masse tid, fortæller Cliff Hansen, der ser tilbage på to tilfredsstillende dage i Bella Center:

- Det har været den bedste messe nogensinde for os! Vi havde masser af nyheder med, og vores nye stand fungerede. Sidst men ikke mindst havde vi mange interesserede besøgende.