A Film bag HCA-biograftegnefilm til hele Europa

Morsom dansk nyfortolkning af "Den grimme ælling" er allerede sikret plads på biografplakaterne i Norden samt de fransk- og tysktalende EU-lande

Underholdningsgiganten Warner Bros' tyske afdeling har med underskriften på en aftale med Nordisk Film-selskabet A. Film banet vejen for, at det danske animationshus straks har startet produktionen af en H.C. Andersen-inspireret biograftegnefilm til verdensmarkedet. Filmen bygger videre på en international tv-serie i 26 afsnit, der i Danmark bl.a. vises af TV 2 sidst på året.

"Den grimme ælling", som bliver en komedie for hele familien, er allerede sikret plads på plakaten i Norden samt de fransk- og tysktalende EU-lande. Dertil kommer bl.a. Rusland og yderligere fem lande. Nordisk Film og co-producenterne har desuden positive forventninger til det videre internationale salg, når filmen næste år er færdig. Filmen tager form med moderne 3D-computerteknologi, som A. Film har videreudviklet efter produktionen af "Terkel i Knibe" for Nordisk Film.

"Visionen med "Den grimme ælling", som vi har bred opbakning bag, er at bygge videre på hypen omkring Andersen: I 2006 sætter vi hans eventyr ind i en utraditionel, meget nutidig og morsom ramme. Vi er loyale mod H.C. Andersens værdier og plot, men inddrager samtidig vor tids humor og problemer", siger Anders Mastrup, producer hos A. Film.

I nyfortolkningen af "Den grimme ælling" påtager den hustler-agtige rotte "Ratso" sig rollen som plejefar. Rotten, der passerer andegården under en hæsblæsende flugt fra storbyen, fører ællingen med ud i verden. Bl.a. for at tjene penge på mod entré at fremvise ællingens aparte udseende.

A. Film skaber ællingen på Tagensvej i København. Mod sædvane i tegnefilmproduktion sker næsten hele produktionen af billedsiden i Danmark. Det øvrige arbejde udføres især i Frankrig og Irland. Instruktører bliver Karsten Kiilerich og Michael Hegner.

"Den grimme ælling" understreger igen dansk animations position i udlandet. A. Film har tidligere foran andre amerikanske og europæiske animationshuse fået ordren på den næste Asterix-tegnefilm til verdensmarkedet. A. Film stod bl.a. også bag "Hjælp! Jeg er en Fisk", der i biografer og på video fik et stort publikum i mange lande.

Udover A. Film produces "Den grimme ælling" af Magma, Futurikon og Ulysses med støtte fra bl.a. TV 2 Danmark, DFI, Nordisk Film og TV Fond, Eurimages, CNC, FFA, Irish Filmboard og M6.

Biograftegnefilmen og tv-serien "Den grimme ælling" er endnu et eksempel på, at mediekoncernen Egmont satser stort på H.C. Andersen. Egmont har bl.a. også skabt spillefilmen og tv-serien "Unge Andersen" samt den prisbelønnede internationale tv-serie "The Fairytaler". Dertil kommer en lang række undervisningsmaterialer, eventyrbøger, rejseskildringer, malebøger og puslespil.

Yderligere oplysninger:
Pressechef Henrik Harring Jørgensen, Egmont Koncernkommunikation, +45 23 33 02 65, harring@egmont.com