2010 er gået Egmonts vej

2010 var et stærkt år kreativt og produktmæssigt. De seneste års lønsomhedsinitiativer har båret frugt. Egmont går ind i 2011 med et stærkt resultat i ryggen og et solidt fundament til at starte nye investeringer.

Egmont leverer i 2010 det største driftsresultat til dato, og der er fremgang at spore for næsten alle forretningsområder. Så det er en tilfreds Steffen Kragh, der tager imod på kontoret i Egmont Huset for at ramme 2010 ind og med bred pensel male konturerne af 2011 for Egmont.

Hvad kendetegner 2010's resultat?
Vi har formået at skabe stærke kreative produktioner som gav ekstra indtjening. Lige i denne uge er det nærliggende at tænke på den seneste tids filmsucceser med storsalg og Oscar og Golden Globe til 'Hævnen', men det er lige så meget en række flotte bøger, som eksempelvis Meyers Almanak. Samtidig har vi en solid bedre performance på vores blade i forhold til markedet, og der er vækst i salget af PlayStation 3 samt et suverænt marketingarbejde i koncernen.

Udover stærke produkter, så har vi også oplevet et styrket annoncesalg oven på afmatningen under finanskrisen, og der er god udvikling i de fleste af vores medier. Det har, sammen med det fortsatte lønsomhedsarbejde, skabt et tilfredsstillende resultat for Egmont. Resultatet er særligt godt, fordi så mange virksomheder har bidraget til fremgangen.

Hvad har overrasket dig mest?
Da vi gik ind i 2010 vidste ingen, hvordan den nærmeste fremtid ville komme til at se ud. Men hver måned er gået lidt bedre end ventet. Vi har faktisk kun haft få ting, der ikke er gået Egmonts vej. Vores delejede norske TV 2 er et godt eksempel på en virksomhed, som har overrasket særdeles positivt med det bedste resultat nogensinde oven på nogle år med mange lønsomhedsinitiativer og store investeringer. TV 2 styrkede sit annoncesalg og den norske økonomi er stærk.

Hvad har vi gjort bedre end vores konkurrenter?
Vi har i hvert fald haft flot performance på en mængde af vores medier. Mange medievirksomheder har dog oplevet fremgang. Vi var særligt hurtige til at tilpasse os efter krisen i 2009, fordi vi allerede i 2008 havde planer klar.

Hvad er dit overordnede mål for Egmont?
Vores samlede mål for alle virksomheder i koncernen består i at skabe stærke og relevante medier og oplevelser for forbrugerne, og at vi derigennem bygger stærke medieselskaber på hvert marked. Samtidig skal vi ruste os til fremtidens mediemarked.

Hvordan når vi derhen?
Vi skal eksperimentere med udgivelser på eksempelvis de mange mobile tablets. Det handler fortsat om at skabe det bedste indhold, og godt indhold starter med den gode fortælling. Det gælder uafhængigt af platform og teknologi. Så vi skal være kreative.

Hvad skal vi blive bedre til i 2011?
Vi skal skabe tættere og flere kontakter med forbrugerne og vi skal lære de mobile platforme bedre at kende, så vi kan skabe indhold på mange forskellige skærme. Det er her en stor del af kampen om medieforbrugerne kommer til at foregå.

Hvor langt er vi i jagten på den digitale milliard?
Da vi gik ind i 2010 satte vi i koncernledelsen os en målsætning om at være med i transformationen til fremtidens mediemarked. Der er lavet en digital strategi. Et af målene er at nå en milliard danske kroner i digital omsætning. Derudover har vi sat øget ledelsesfokus på at skabe digital forretning gennem digitale centre i Danmark og Norge samt digitale managers for Nordisk Film, Magazines og Kids Media.

Vi er nået cirka halvvejs i forhold til at omsætte en milliard på det digitale område, men der er mange eksperimenter i gang og mange dygtige kolleger, der arbejder med at transformere vores eksisterende produkter til den nye medievirkelighed. Vi har i 2010 fortsat udviklingen af digitale medietilbud med eksempelvis online streaming af film og tv samt udgivelse af bøger og blade til tablets.

Vi skal kunne møde vores læsere og seere uanset hvor de er, så længe der ligger en fornuftig forretningsmodel bag. Det er jo ofte det sidste, der er den svære del af ligningen. Derfor tilstræber vi en fornuftig hastighed på transformationen til den nye medievirkelighed samtidig med, at vi har lige så meget fokus på kreativt indhold og gode relevante udgivelser.

Hvad betyder resultatet for 2011?
Den øgede driftsindtjening, kombineret med at vi er gældfri, er et godt grundlag for at fortsætte investeringstakten i både klassiske og digitale medier.

Hvor meget mangfoldighed kan koncernen rumme?
Vi skal være mangfoldige i forhold til ansatte. Nu er rummelighed jo også en af vores værdier. Vi lever netop af gode, originale idéer. De kommer ikke af konformitet. Vi skal kunne tænke nyt og kombinere det med stærk håndværksmæssig mediekundskab. Det er noget af det, vi er gode til, og jeg vil gerne takke alle i Egmont for at yde en god indsats.