124.000 flere danskere læste Egmonts magasiner i 2011

Egmonts danske magasiner har totalt øget sine læsertal med 124.000 i forhold til 2. og 3. kvartal i 2010. Dette er en fremgang på 21,2 %, og dermed den største fremgang på markedet.

Magasinindustrien blev hårdt ramt i 2010 med et stort dyk i læserskaren. De seneste nøgletal fra analysevirksomheden Gallup er langt mere positive end de tidligere halvårlige målinger. Egmont har øget sine læsertal med 124.000 sammenlignet med 2. og 3. kvartal i 2010. Stigning ligger totalt på 21,2 %, og Egmont har dermed oplevet markedets største vækst – Allers læsertal blev øget med næsten 16 %, og Bonniers blev øget med næsten 11 %.

"I løbet af de seneste par år har der være røre i branchen over de dalende læsertal på magasiner. Vi stillede os uforstående overfor det enorme dyk, som magasinernes læsertal oplevede, mest af alt fordi oplagene stadig var i vækst. Det er derfor ekstra opmuntrende og tilfredsstillende at se, at læserskaren for vores magasiner og ugebladet ALT for damerne igen er støt stigende", siger Torsten Bjerre Rasmussen, administrerende direktør for Egmont Magasiner.

Det er de mindre titler som RUM og Gravid, der har oplevet den største læsertalsstigning på hele 30 % svarende til 50.000 læsere. Eurowoman og Euroman har hver haft en stigning på 25 % til henholdsvis 185.000 og 150.000 læsere. På trods af fremgangen er de to magasiner dog stadig ikke tilbage på deres læserniveau fra 2009.

"Den betydelige vækst for Eurowoman og Euroman er ekstra glædelig, fordi disse titler er meget annoncetunge. Læsertal er ekstremt værdifulde, når der forhandles annoncer, og det gør vores forhandlingsposition meget nemmere på et udfordret marked, " siger Torsten Bjerre Rasmussen.