Nu kan jeg tage til messe i shorts og t-shirt

Siden 2014 har den norske outdoor-forretning Fjellsport været en del af Egmont. Stifter Eric Sandtrø bruger blandt andet Egmonts kompetencer indenfor nethandel.

Efter 16 år i jakkesæt som leder af Nordens største nethandelsvirksomhed Komplett.no skiftede Eric Sandtrø til shorts og t-shirt og skabte Fjellsport.no. Siden 2014 har selskabet, der har omkring 50 ansatte, været en del af Egmont.

Jeg lavede min første forretning, da jeg var 16 år. Min mor lod mig bruge nogle af mine konfirmationspenge til at importere dataudstyr fra Asien. Jeg fortsatte i skolen, til jeg var 18, og så begyndte jeg ellers at arbejde fuld tid i det, der nu er Komplett, og hvor jeg var koncernchef i 16 år. Så ville jeg egentlig trække mig tilbage, men jeg havde arbejdet sammen med et godt team i Komplett, og vi havde lyst til at lave noget sammen igen, så vi satte os til at analysere en række brancher, der endnu ikke var kommet så langt indenfor nethandel i Norge. Vi faldt blandt andet over outdoor–sportsbranchen, og det var derfor, vi lavede Fjellsport. Jeg leder forretningen, også selv om jeg ikke er den mest sporty type. Men jeg har da lært lidt undervejs.

I Fjellsport vil vi allerhelst være ude, så i løbet af en uge har vi flere ture, hvor man kan være med. Og så er det jo en helt anden branche end databranchen. Alene størrelser, modeller og mode var en kæmpeudfordring for mig.  Vi har allerede bestilt de varer, vi skal sælge næste sommer, så vi skal se flere år frem i tiden. Det mest behagelige er, når vi er på messe. I databranchen skulle jeg gå i jakkesæt, når jeg mødte leverandørerne. I outdoor-branchen kan du lige så godt gå i shorts og t-shirt. Det er noget af en kulturforskel!

Da vi begyndte, var det uden penge og uden investeringer. I dag er der helt andre krav. Du har brug for meget kapital for at få en netbutik, der fungerer godt og er, som kunderne forventer. Egmont har mediekompetence. Et af de store buzzwords i mediebranchen er content, og Egmont er en vældig god diskussionspartner på det felt. Vi har også gode diskussioner om, hvordan nethandel skal udvikle sig i fremtiden. Desuden har Egmont flere netmedier, som vi kan samarbejde med, som vi kan udvikle best practice for, og som vi kan benchmarke os med.

Vores ambition er at blive den absolut bedste butik for outdoor-mennesker. Når kvaliteten er god, kommer omsætningen også. Norge er det land i verden, der bruger flest penge på outdoor-udstyr pr. indbygger, og vi ønsker selvfølgelig at blive større både i Norge Sverige og andre lande. Jeg følte fra starten, at Fjellsport kan blive god, men vi kan stadig blive bedre. Når man ser på vores sider, er der 200 ting, vi kunne gøre bedre. Den dag vi er tilfredse, bliver jeg lidt skræmt.