Vagabonds Resebarometer 2017: Turkiet och USA förlorare, Grekland och Norge vinnare

Svenska resenärer undviker Turkiet och i viss mån USA. Istället reser vi till resmål som uppfattas som säkrare och mindre politiskt kontroversiella, som Grekland, Spanien – och Norge. Det visar årets upplaga av Resebarometern.

De senaste 25 åren har Turkiet etablerat sig som att av svenskarnas favoritsemesterländer. 1990-talets bombattentat påverkade inte turisttillväxten nämnvärt. Men ifjol svek svenskarna Turkiet för första gången sedan uppgången startade. Förra årets terrorattentat och kuppförsök fick var sjunde resenär (drygt 13 procent) att välja bort Turkiet som resmål. Resebarometern visar att ännu fler (18 procent av alla resenärer) kommer att välja bort de turkiska stränderna i år. Turkiet hamnar därmed först på 16e plats på Resebarometerns topplista över länder som svenskar helst semestrar i – och hamnar därmed för första gången utanför topp-tio.

Men iväg på utomlandssemester vill vi, hursomhelst, och så reser vi istället till våra nordiska grannländer (Polen +58 procent, Norge +47 procent) – och Spanien, Italien och Grekland. Efter några turbulenta år med finanskris minskade turismen till Grekland. Men nu pekar allt uppåt. 2016 reste fler svenskar än någonsin till Grekland. Prognoser från resebolagen tyder på att resandet ökar ännu mer i år.

Ifjol, före president Trumps tillträde, valde ingen bort USA som semesterland på grund av landets politik, enligt Resebarometern. Men i år är det annorlunda. 3 procent av resenärerna säger att de inte kommer att resa till USA under 2017 på grund av det politiska styret i landet.

– Med andra ord kan vi skönja en svag men tydlig Trumpeffekt på turismen, säger Per J Andersson, redaktör på Vagabond.

Resebarometern visar också att en majoritet av oss är försäkrade på resan, men inte alltid på rätt sätt med tanke på de aktiviteter vi ägnar åt oss semestern.

Läs mer om Resebarometern 2017 här.