pim-20holfve-20martin-20walfisz

Nordisk Film investerar i AVALANCHE STUDIOS

24.04.2017

Spelutvecklaren Avalanche Studios (Just Cause, Mad Max, theHunter) blir partners med Nordisk Film, som är en del av Egmontkoncernen. Nordisk Film investerar 100 miljoner SEK för en minoritetspost i Avalanche Studios.

Genom investeringen från Nordisk Film planerar Avalanche Studios att expandera på den globala spelmarknaden. Framförallt väntar en acceleration inom self-publishing, att utveckla och ge ut spel under eget varumärke.

Avalanche Studios grundades 2003 av Christofer Sundberg och Linus Blomberg, och har sedan dess etablerat sig som en ledare inom open world-spel. Företagets titlar bygger på en unik, egenutvecklad teknik vid namn Apex – Avalanche Open World Engine. Företaget har över 270 anställda och kontor i Stockholm samt New York.

Avalanche Studios står bakom den framgångsrika Just Cause-serien och har även utvecklat Mad Max samt den kritikerrosade arkadshootern Renegade Ops. Sedan 2009 driver Avalanche Studios, genom dotterbolaget Expansive Worlds, onlinejaktspelet theHunter som till dags dato lockat över 7 miljoner spelare från 190 länder. I februari 2017 fick theHunter-serien dessutom tillökning i form av theHunter: Call of the Wild, som bygger på företagets allra senaste teknik och släpptes till PC. Innan årets slut kommer theHunter: Call of the Wild även till PlayStation 4 samt Xbox One.

”Det är jätteroligt att ha Nordisk Film ombord som vår partner”, säger Pim Holfve, VD för Avalanche Studios. ”Med en gedigen bakgrund från en rad olika kreativa områden har de en unik förståelse för vår verksamhet, och dessutom en matchande företagskultur. Den här investeringen låter oss ytterligare accelerera mot vårt mål att utveckla och ge ut fler egna, högkvalitativa spel.”

Nordisk Film, som ägs av mediekoncernen Egmont, är en ledande filmproducent, distributör och biografoperatör i Norden. I fjol grundades Nordisk Film Games, som har en ambitiös tillväxtstrategi knuten till investeringar i nordiska spelstudios.

”Jag är glad att vi fått möjligheten att bli delägare av Avalanche Studios, som har en gedigen bakgrund och har rönt stora framgångar på den internationella spelmarknaden”, kommenterar Martin Walfisz, Senior Partner för Nordisk Film Games. ”Vi investerar tungt inom spel och ser fram emot att jobba tillsammans med Avalanche Studios för att lyfta företaget till nästa nivå. Spelbranschen passar vår profil mycket väl. Vi är vana med att jobba tillsammans med kreativa personer, att kommersialisera kreativa produkter och att utveckla IP:n.”

Martin Walfisz kommer, tillsammans med Allan Mathson Hansen, VD för Nordisk Film, att ingå i styrelsen för Avalanche Studios.

Presskontakter
Thomas Wiborgh, Head of Communications, Avalanche Studios thomas.wiborgh@avalanchestudios.com

Jesper Eising, Head of Press, Nordisk Film/Egmont jesper.eising@egmont.com

Om Avalanche Studios
Avalanche Studios är skapare av den prisbelönta Just Cause-serien och utvecklade nyligen Just Cause 3 (utgivet av Square Enix). Bara två månader tidigare släpptes Mad Max (utgivet av Warner Bros. Interactive Entertainment). Studion har också skapat den kritikerrosade arkadshootern Renegade Ops (utgivet av SEGA) samt själv givit ut free-to-play-titeln theHunter (utvecklat av dotterbolaget Expansive Worlds) med över 7 miljoner registrerade spelare i över 190 länder. Studions senaste spel är theHunter: Call of the Wild som släpptes till PC i februari 2017 och kommer till Playstation 4 samt Xbox One innan årets slut. Avalanche Studios, som är baserat i Stockholm och New York, grundades 2003 av Christofer Sundberg och Linus Blomberg. Studion utvecklar spel baserade på den unika och egenutvecklade spelmotorn Apex – Avalanche Open World Engine – som möjliggör enorma öppna världar fyllda till bredden av frihet. Läs mer på www.avalanchestudios.com.

Om Nordisk Film
Nordisk Film grundades 1906 och är Nordens ledande skapare och distributör av film och driver den största biografkedjan i Danmark och Norge. Nordisk Film äger digitala företag som Nordisk Film Games, GoGift.com, Airmagine och Venuepoint och distribuerar även Playstation i Norden. Nordisk Film är en del av Egmont – en ledande mediekoncern i Norden med 6200 anställda och verksamhet i 30 länder. Egmont står bland annat bakom TV 2 i Norge, flera förlag och Egmont Publishing som ger ut fler än 700 magasin och tidskrifter i 30 länder. Egmont är en affärsdrivande stiftelse som omsätter cirka 14,8 miljarder SEK och som delar ut mer än 120 miljoner SEK varje år för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.