Egmont Publishing med solid resultat

Egmont Publishing leverer et resultat før skatt på 200 millioner kroner. Selv om markedet er svært utfordrende, står selskapets kjernedrift sterkt. Samtidig posisjonerer Egmont seg ytterligere i nye digitale forretningsområder

Mediemarkedet er som kjent utfordrende, og vi er veldig stolte av å kunne levere et resultat før skatt på over 200 MNOK, sier Espen Asheim, administrerende direktør i Egmont Publishing. FOTO:  Egmont Publishing/Petter Berg

Med over 30 millioner solgte printmagasiner i 2016 og et digitalt tilbud i stadig utvikling, nådde Egmont Publishings produkter ut til halve Norges befolkning.

- Mediemarkedet er som kjent utfordrende, og vi er veldig stolte av å kunne levere et resultat før skatt på over 200 MNOK. Det viser at vi klarer å få god verdi ut av den omsetningen vi har, sier Espen Asheim, administrerende direktør i Egmont Publishing.

I 2016 gjennomførte Egmont Publishing en omfattende digital restrukturering og endret den digitale strategien.

- Nå er det ikke kun volum og trafikk som gjelder. Suksessformelen både redaksjonelt og kommersielt er riktig bruk av data og målgruppeinnsikt – altså hvilke målgrupper du treffer, hvor du treffer dem med relevant innhold, og med hvilken effekt.
 -Vi oppnår store fordeler og har god nytte av å jobbe tett med digitalbyråer som Sempro i vår content marketing satsning, forteller Asheim.

I 2015 endret selskapet  den redaksjonelle produksjonsstrukturen. Dette har gitt god effekt i 2016.

- Vi har oppnådd over 50 MNOK i kostnadseffektivisering etter å ha organisert redaksjonene, desken, og reporterne på en ny måte. Beslutningen skapte stor diskusjon i media, men for oss har det vært helt avgjørende. Vi har en inntekstnedgang i 2016, og må fortsatt tilpasse kostnadsbasen, sier Asheim.

- Egmont Publishing er ikke fornøyd med at topplinjen faller, og vi er avhengig av å fokusere enda sterkere på vekst i tiden fremover. Vi har investert i flere vekstinitiativ, og både databaserte annonseprodukter, content marketing og marketing services viser lovende resultater. I tillegg vil vi fortsette å satse på papir der vi ser at markedet etterspør produkter, sier Espen Asheim.
­­

Egmont Publishing i Norge består av de to juridiske selskapene Egmont Publishing AS og Egmont Kids Media Nordic AS, samt datterselskapene Fagmedia AS, Nettavisen AS, Sempro AS, Bonzaii AS og MyKid AS.

Egmont Publishing AS omsatte i 2016 for 1 083 MNOK. Resultat før skatt ble 133 MNOK. Det er 16,7 MNOK ned fra 2015.

For Egmont Kids Media Nordic AS ble resultat før skatt 68 MNOK av en omsetning på 391 MNOK. Det er en resultatnedgang på 9,1 MNOK målt mot 2014.

Totalt (intern omsetning eliminert) 2016 2015
Omsetning 1 395 849 1 501 519
Driftsresultat 185 128 217 725
Resultat før skatt 200 704 226 509