Kjell Frostrud Johnsen ny direktør for Barn & Tegneserier

Egmont Publishing har ansatt Kjell Frostrud Johnsen som leder for Barn & Tegneserier.

Virksomhetsområdet Barn & Tegneserier forvalter en bred portefølje av store internasjonale merkevarer som Donald Duck, nasjonale titler som Pondus og LUNCH, samt bøker, julehefter, spill, kryssord, barnemusikk og lydbøker.

Bakgrunn som Donald-sjef
Frostrud Johnsen har lang fartstid fra Egmont, blant annet som nordisk Brand Manger for Egmonts Disney-produkter. De siste ti årene har Frostrud Johnsen blant annet ledet Bulls Pressetjeneste og NRK Aktivum. Han kommer nå fra stillingen som regiondirektør i Amedia og adm. direktør i Romerikes Blad.

-Hvis noe kvalifiserer seg til å være en drømmejobb, så er dette min, sier Frostrud Johnsen. -Jeg kjenner jo godt selskapet, produktene og menneskene fra før, så da Egmont tilbød meg jobben var jeg ikke i tvil om at jeg måtte takke ja. Dette er en helt unik mulighet og jeg gleder meg til å ta fatt på både morsomme og krevende oppgaver.

I tillegg til å lede virksomhetsområdet som består av ca. 45 ansatte og årlig omsetter for nærmere 400 millioner kroner, vil Frostrud Johnsen bli en del av den norske ledergruppen i Egmont Publishing. Han overtar rollen etter Anita R. Tveten som går av som direktør etter mer enn 20 år i selskapet.

Espen Asheim, adm. direktør i Egmont Publishing, er godt fornøyd med å få på plass Frostrud Johnsen.

-Kjell er en erfaren medieleder som kan tilføre oss mye strategisk og operasjonelt, i tillegg er han en leder som gløder for våre produkter, en ekte ”tegneserie-nerd”. -Frostrud Johnsens oppgave blir å forvalte og utvikle kjente merkevarer som flere generasjoner nordmenn har et forhold til, samt skape nye produkter i takt med målgruppen og på de plattformer der de er nå.

Kjell Frostrud Johnsen begynner i Egmont Publishing i januar 2018.