espen-20asheim-20ekstern-20web-v2-2020170310

Egmont Publishing leverer solide tall under digital omstilling

22.03.2018

Egmont Publishings resultat før skatt på 187 millioner kroner for 2017 kommer i et svært tøft marked. Selskapets systematiske arbeid med effektivisering av kjernedriften, samt utvikling av nye digitale forretningsområder har samlet gitt et sterkt resultat.

-Å levere et resultat før skatt på 187 millioner kroner med driftsmargin på 13% i et beintøft 2017 er vi alle stolte av, sier adm.dir Espen Asheim. -At papir faller er kjent for de fleste, men 27 millioner solgte magasiner mot ulike interessegrupper er fortsatt et stort tall. Bare det siste året har vi redusert driftskostnadene med 100 millioner kroner samtidig som leserundersøkelser viser at dette ikke har påvirket den høye kvaliteten på våre produkter.

-Samtidig med effektivisering av kjernedriften har vi fullt fokus på å bygge nye forretningsområder. Vi skal treffe målgrupper med godt innhold der de er, og da må vi endre oss med dem. I 2017 har Egmont Publishing etablert felles programatisk annonsesalg med TV 2, vi har lansert PEOPLE influencerbyrå, og vi har kjøpt blogg.no og samlet de digitale publiseringsflatene klikk.no, Side2, og Side3 i en digital enhet.

-Videre har vi lansert tjenesten MIN, en app med tilgang til personalisert magasinnhold, og økt vår satsning på barnebøker. I regi av eventbyrået LIVE har vi styrket vår satsning på interessebaserte events, og samtidig har vi økt samhandlingen med våre e-handelsselskaper i Egmont.

-Selv om mediebruken endrer seg, så tror vi behovet for godt innhold tilpasset målgruppens interesser er konstant. Det krever at vi fortsetter å endre oss fortløpende, avslutter Asheim.

Kontakt:
Espen Asheim, Administrerende direktør, Egmont Publishing, tlf 913 46 515
Anne-Mari Nordbø, CFO, Egmont Publishing, tlf 991 61 425

Egmont Publishing i Norge består av de to juridiske selskapene Egmont Publishing AS og Egmont Kids Media Nordic AS, samt datterselskapene Fagmedia AS og Sempro AS.

Egmont Publishing AS i Norge omsatte i 2017 for 980 MNOK. Resultat før skatt ble 132 MNOK. Det er 1 MNOK ned fra 2016.

For Egmont Kids Media Nordic AS ble resultat før skatt 55 MNOK av en omsetning på 376 MNOK. Det er en resultatnedgang på 13 MNOK målt mot 2016.

Totalt Egmont Publishing Norge

(000 NOK, intern omsetning eliminert)

313

356

Egmont Publishing AS

262

302

Egmont Kids Media Nordic AS

5153

NOTE: Deleide selskap ikke inkludert, intern omsetning mellom selskapene eliminert

Egmonts samlede omsetning var 14,1 mia NOK med et resultat på 729 millioner NOK. Les mer om Egmonts resultat her.