mette-20barfod-web

Tryk flere magasiner!

04.05.2017

I en tid, hvor print er presset, oplever især nichemagasiner som Gastro, Goal og RUM fremgang hos læserne.Mød chefredaktør Mette Barfod, der var med til at skabe RUM i 2008 og siden har gjort magasinet internationalt.

Chefredaktør Mette Barfod, RUM, Egmont Publishing, fortæller om RUMs vej til de internationale magasinhylder

Fra første dag kan jeg mærke, at vi har fat i noget rigtigt: At der er behov for et magasin som RUM på markedet. Der er stor interesse for et internationalt boligmagasin både hos læsere og annoncører, og de bakker fra dag ét op om projektet. Jeg blev bedt om at komme med et bud på et internationalt boligmagasin, for Egmont ville gerne være med på markedet, og selv om vi udkom midt i den økonomiske krise i 2008, var vi heldige, at den udenlandske interesse for dansk og skandinavisk design og indretning bare er vokset og vokset.

Vi kan se en generel tendens til, at de smalle nichemagasiner sælger godt. I Danmark har boligmagasinerne fundet hver sin niche til forskel fra modemagasinerne, der i højere grad skal konkurrere om det samme marked. Vi er også heldige med, at interessen for indretning og bolig fortsætter. Ude i verden er danske designbrands virkelig store og succesfulde, og det smitter af på RUM og vores succes som internationalt magasin.

RUM i udvikling
For at blive ved med at være vedkommende skal et magasin udvikle sig, og det handler både om layout og om boligreportager og de hjem, man får lov at komme ind i. RUM henvender sig til dem, der ved meget om design – designnørderne. Men vi vil også ramme dem, der søger ideer og inspiration til egen indretning - både de unge, der ikke har så mange penge og dem, som rent faktisk har råd til at købe de ting, de ser i magasinet.

Vi har et dygtigt team bag magasinet, både på redaktionen og freelance. Mange af os har været med lige fra starten, og vores freelancerne har været gode ambassadører for magasinet og har hjulpet det godt på vej. Messer er rigtig vigtige for os, når vi skal følge med. Vi følger også blogs og Instagram. Vi holder os virkelig orienteret.

Læserne kalder vores stil "RUM-stilen", og når vores freelancere skal lave andre opgaver, bliver de nogle gange spurgt, om de kan lave RUM-stilen. Det er en stor cadeau til magasinet, for det betyder, at man er skarp på sit brand og sin stil og tro mod den. Jeg tror, det er vigtigt at være skarp på magasinets identitet. Lige nu bliver der udgivet bøger på engelsk om dansk hygge, og jeg tror ikke, det er en dårlig ting, at magasinet har et dansk navn som RUM. Det kan lynhurtigt afkodes. Og de fleste siger: "Nåh, det betyder room."

RUM worldwide
I 2016 udgav vi det første internationale magasin, RUM International, på engelsk. Det er spændende, når man går ud med et internationalt magasin. Er der overhovedet nogen, der vil købe det? Men det er gået rigtig godt. Nu er vi ude i tyve lande, og vi måtte genoptrykke efter tre uger, fordi det var udsolgt! Vi lancerede RUM International på en designmesse i Shanghai i Kina - inviteret af det danske konsulat. Og så har vi lavet lanceringer i Milano og New York. I New York er der en kæmpe interesse for dansk design og for RUM, bakket op af lokale partnere, som vi har kendt i mange år, men også af danske firmaer, som gerne vil ind på det amerikanske marked.

Nu fordobler vi både oplaget og antallet af udgivelser, så i år udkommer RUM International to gange. Vi gør også den internationale udgave mere eksklusiv med en anden papirkvalitet. Det bliver rigtig spændende at se, hvordan det bliver modtaget.

Læs mere om RUM.