Skibet er ladet med brylcreme

Der sidder en tatovør, en præst og en stewardesse på en båd. Det kunne lyde som starten på en dårlig vittighed, men for Egmont Tidskrifter er det en del af den cocktail, som har skabt medvind for den svenske magasinforretning.

Der er Corvette, Mustang, Chrys­ler... og MS Cinderella. En februar eftermiddag afgår krydstogtskibet med det eventyrlige navn fra Stockholms Stadsgården. Om bord er amerikanske veteranbiler, masser af bilentusiaster og alt hvad der hører til af musik og påklædning for at komme i den rigtige 50'er stemning. I et døgn er 2.200 bilentusiater samlet i ma­ven på MS Cinderella for at mødes, feste og dele deres passion for amerikanerbiler. De kommer fra hele Sverige for at deltage i vin­terens highlight blandt magasinet Wheels' læsere: Wheels Nationals Winter.

Der er tale om ti etagers læserenga­gement med bilmesse i bunden af skibet, fester i tre barer og natklubber og non-stop musik fra før den første månelanding. På messen er der udover de obligatoriske biler mulighed for at erhverve sig en t-shirt med påskrifter som "Hot rod for sale, soul for rent", en tatovering, en ny frisure eller bare et godt råd om de nyeste reservedele til sin egen veteranbil. Billetterne til omkring 500 SEK er blevet revet væk på ganske kort tid.

Events er nøglen til vækst

Modsat Egmonts magasinvirksomheder i Danmark og Norge er den svenske maga­sinportefølje præget af nichemagasiner omkring særinteresser. Det giver umiddel­bart lavere læsertal end de brede magasiner som norske Det Nye eller danske Euroman, men der er potentiale for et højt læseren­gagement.

Egmont Tidskrifter har, som alle andre, været udfordret af faldende oplagstal i de seneste år, men med arrangementer som Wheels Nationals har de taget skeen i den anden hånd. Eventforretningen 'Egmont Tidskrifter Koncept' kører med store vækst­rater og har bidraget til, at Egmont Tidskrif­ter kan præsentere det bedste resultat i 20 år efter at have været lillebroren i Egmonts skandinaviske magasinfamilie.

Fra de nyindrettede kontorer med ud­sigt til Sveriges kommende nationalarena i Stockholm fortæller adm. direktør Per Kjellander om årets ekstremt positive resul­tat:

"Vi har siden fusionen mellem Hjem­met Mortensen og Tidskrifter for to år siden arbejdet intenst på at gøre vores forretning mere effektiv, og det arbejde vil fortsætte." Netop nu er Egmont Tidskrifter eksempelvis i gang med at afslutte implementeringen af den fælles redigeringsplatform Page Plan­ner. Omkostningerne er siden fusionen re­duceret kraftigt, og i dag er der 235 medar­bejdere tilbage på tre kontorer i Stockholm, Malmø og vintersportsbyen Åre.

"Vi har som mål at skabe de bedste magasiner, events og digitale aktiviteter på en så ressourceeffektiv måde som muligt. Vi vil være de bedste i Sverige og i magasin­divisionen og vi har desuden som ambition at fortsætte med at vokse på printområdet, på det digitale område og på vores kon­ceptvirksomhed. Krydstogtet for Wheels' læsere er et eksempel på den koncept­virksomhed, som oplever store vækstrater netop nu," siger Per Kjellander.

I arbejdstøjet

Egmont Tidskrifter Koncept er en lille afde­ling på fem personer, som beskæftiger sig med custom publishing, magasinernes ni­chewebshops, læserrejser og events. På tre år har Egmont Tidskrifter Koncept mere end tredoblet sin indtjening, så den nu udgør 15 mio. SEK. "Målet for Egmont Tidskrifter er en fordobling herfra og det kan kun ske, når alle arrangementer i sig selv er en god forretning," mener Johan Sandholm.

Johan er chef for Egmont Tidskrifter Koncept og er i dagens anledning trukket i arbejdstøjet for at bemande den bod på messen, som sælger Wheels-jakker og bil­lige abonnementer.

"Wheels er et blad med en meget dedikeret og snæver målgruppe, som mø­des til træf flere gange om året og har et fantastisk sammenhold. Kombinationen af en stærk passion og en kultur for at mødes ofte er en perfekt cocktail, hvis du vil lave en god event, hvor læserne kommer tilbage år efter år," siger han.

Connecting by karaoke

Skibet skærer stille og roligt igennem isen i den kolde stockholmske februarnat. Stil­heden og kulden udenfor står i skærende kontrast til begivenhederne indendørs, hvor brylcreme, ternede skjorter og hot rods kæmper om opmærksomheden med kjoler, som kunne være plukket fra serien Mad Men.

Navnet MS Cinderella er i sig selv også ret paradoksalt for et skib, som huser et arrangement for et af de mest testosteron­ladede magasiner hos Egmont Tidskrifter. Bag rattet på Wheels sidder dog en kvinde­lig chefredaktør på femte år: Mia Norberg. Hun har skullet finde sin egen måde at gøre bladet unikt på i et svensk nichemarked for blade om amerikanerbiler, som kan præ­sentere hele tre titler.

De 22 timer på MS Cinderella er en del af hendes strategi. "I løbet af i aften har jeg mødt mange læsere og også et par potentielle nye. Hvis de synes, jeg er cool, har humor og ved noget om de her biler, vil de tage tilbage til deres klubber og fortælle om oplevelsen. Hver af dem har måske 40 venner, som så fortæller det videre. Så ved jeg godt hvilket magasin, de vælger næste gang," siger Mia. Det forklarer også, hvor­for hun senere på aftenen slår sig løs som konferencier til den store karaokekonkur­rence.

Vinderen blev ikke præsten Jerker Al­stedlund, som de sidste fire år har været med om bord for at vie dem, som skulle have lyst til det undervejs. Et vidnesbyrd om et meget stærkt sammenhold blandt bilen­tusiasterne og en potentiel forklaring på arrangements succes. Jerker kører forresten selv Chrysler og er stor Wheels-entusiast.

Morgenen efter den store fest er skibet på vej tilbage til Stockholm. Om bord bliver der kigget biler, restitueret i spa-afdelingen, købt vilde mængder tax free og set film i skibets biograf: Sidste nat med kliken. Men med en indtjening over 22 timer på mere end 500.000 SEK, bliver dette næppe sidste gang Wheels' læsere får tilbudt et krydstogt med hinanden.

Egmont Tidskrifter er Sveriges fjerde største magasinudgiver.

De forskellige events gav sidste år mulighed for at møde 38.345 af Eg­mont Tidskrifters læsere personligt.

I 2012 afholder konceptafdelingen 65 arrangementer ud over krydstog­tet på MS Cinderella.

Krydstogtskibet lejes af Viking Line, som oplyser, at Wheels-krydstogtet er det, som omsætter næstmest i baren og tax-free på hele året.

Andre arrangementer i Egmont Tids­krifter Koncept:

• Grand Travel Award - Rejsebran­chens Oscar - for Travel News

• Fjeldfest for Ute Magasinet

• Golf Digest Trophy

• Kings 100 Mäktigste

• Læserrejse med Classic Motors til veteranbilsmesse i Padova.

Læs også...

Egmont lancerer to nye online markedspladser

December 07, 2011. Egmont Hjemmet Mortensens har netop lanceret BoNyttBazar, en online interiørmarkedsplads, samt en lignende online markedsplads...
Egmont lancerer iPad-magasin

Oktober 15, 2010. Egmont lancerer sit første magasin til iPad i begyndelsen af november. Det nye magasin er en specialudviklet udgave af...
Norsk satsning på nettet

September 26, 2008. Klikk.no samler det bedste fra en række magasiner for at skabe et nyt, stærkt website med forbrugerstof og aktualitet.
Egmont køber Orklas aktier i Hjemmet Mortensen

Juni 27, 2008. Mediekoncernen Egmont erhverver Orklas 40 % aktier i blad- og magasinvirksomheden Hjemmet Mortensen for 950 mio. NOK. Hermed er...