web-20palads

Palads-biografen fylder 100 år

18.01.2018

Fredag den 26. januar fylder Palads 100 år. Derfor fejrer Nordisk Film Biografer sin ældste biograf med et særligt fødselsdagsprogram, hvor der er noget for enhver smag.

Nordisk Film Biografer fejrer 100-året for den historiske Palads-bygning med et særligt årsprogram, der byder på biografoplevelser for alle de mange gæster, der kender og elsker Palads.

Vi fejrer de største filmsucceser og de mest rørende øjeblikke, der gennem tiden har gjort Palads til en klassisk biograf, som trods en imponerende alder stadig er på forkant med det nyeste inden for film og underholdning. I 2017 blev Palads kåret som "Årets sted i byen" af Politiken iByen og kan i en alder af 100 år stadig bryste sig af at være et centralt mødested for københavnerne.

Anerkendt bygning med imponerende historie

Palads-bygningen har en stormomsust historie, men har stået fast gennem både verdenskrig og mod nedrivningsfare. Bygningen blev opført som biograf i 1918, og blev senere en del af Nordisk Film. Under Anden Verdenskrig husede bygningen en bar, der var populær blandt tyske soldater, men som efter befrielsen hurtigt skiftede navn til English Corner.

Palads er den ældste biograf i Nordisk Films biografkæde, som i dag rummer 22 biografer landet over. Oprindeligt havde Palads én stor biografsal med lidt over 1500 sæder, men fik efter en gennemgribende renovering i 1978 hele 12 nye sale. I 1979 fik Palads yderligere fem sale og var i en årrække verdens største multibiograf.

Under udgravningsarbejdet i kælderetagen i 1979 stødte man på togskinner fra Københavns oprindelige hovedbanegård, som lå på grunden frem til 1911. Den gamle hovedbanegård fungerede i et nogle år som biograf indtil cirka 1916, hvor bygningen blev revet ned og erstattet af det nuværende Palads Teater i 1918.

Olsen-banden i Palads

Det var også i Palads, at tonefilmen blev introduceret, som et af de første steder i verden. Bygningen har desuden lagt hus til samtlige premierer på Olsen-banden-filmene, undtagen én. Især populær var "Olsen-banden går amok " fra 1973, som trak næsten en million danskere i biografen. Og sjovt nok foregår Egon, Benny og Kelds mislykkede kup netop i Palads.

I 1989 udsmykkede kunstneren Poul Gernes Palads i de velkendte spraglede farver, som mange københavnere hurtigt dannede sig en mening om. I de seneste år har Palads igen været på dagsordenen, og mange har fortsat en stærk holdning til, om Palads skal bevares eller vige pladsen for nye byplaner.

"Palads rummer københavnernes historie, men peger samtidig fremad mod fremtidens by. Som biograf har Palads haft banebrydende betydning og var i en årrække verdens største multibiograf. Den var også en af de første biografer i verden, der viste tonefilm. Bygningens centrale placering er til løbende diskussion, men dens historie og aktualitet er fortsat indiskutabel. Som Nordisk Films ældste biograf fortjener Palads at blive fejret, og hvad fremtiden bringer, afventer vi med ro i maven. Vi er overbevist om, at vi også har en rolle som biograf i fremtidens København," siger Vibeke Pallisgaard Wolfsberg, der er kommerciel direktør i Nordisk Film Biografer.

Elskede filmklassikere og flotte premierer på programmet

Når Palads runder et skarpt hjørne, bliver det i topform og som altid med et aktuelt filmudbud for de mange gæster, der benytter biografen året rundt. Palads besøges af alle fra børnefamilier over action-fans og til det brede publikum, der nyder et godt drama i Biografklub Danmark.

I anledningen af 100-året findes filmsuccesser fra Palads lange historie frem, og der bliver mulighed for gensyn med elskede klassikere og film, der har været en del biografprogrammet gennem tiden. For at skabe ekstra biografglæde i løbet af fødselsdagsåret skrues der desuden op for filmmagien, når udvalgte filmpremierer fejres med særlige events.

Fødselsdagsweekend med gratis popcorn til alle gæster

På selve fødselsdagen den 26. januar og hele weekenden til og med søndag den 28. januar bydes alle biografgæster i Palads på et gratis bæger popcorn til filmen. Biografen vil naturligvis være pyntet op til fest, og fødselsdagsåret 2018 skydes i gang med denne festlige weekend, hvor alle er velkomne til en oplevelse i biografens mørke, som efter 100 år stadig tryllebinder store og små.

Nedslag i Palads' 100-årige historie

• Frem til 1911: Københavns oprindelige hovedbanegård ligger på grunden, hvor Palads Teatret i dag ligger.
  • Ca. 1912-1916: Den gamle hovedbanegård fungerer i nogle år som biograf, indtil bygningen blev revet ned og erstattet af det nuværende Palads Teater.
  • 1918: Den nuværende Palads-bygning står færdig som biograf. Biografen rummer én stor sal med plads til lidt over 1500 gæster. Bygningen er tegnet af arkitekterne Andreas Clemmesen og Johan Nielsen, som opførte den i nybarok stil. Billedhuggeren Kai Nielsen skaber sandstensskulpturen af Ursus med tyren, der sammen med et tårn pryder biografens facade. Foyeren er centret omkring den imponerende trappe i italiensk renæssancestil, og bygningen rummer desuden en restaurant. Den anerkendte violinist Jacob Gade dirigerede orkesteret, der spillede musik til filmene, som var uden lyd. Jacob Gade blev i Palads Teatret i resten af stumfilmsperioden. I 1925 spillede han første gang sin "Tango Jalousi", der senere blev verdenskendt.
  • 1923: Elektroingeniørerne Arnold Poulsen og Axel Petersen fremviser resultatet af fem  års arbejde: talefilmen. To år senere, den 19. november 1925, fremviser de en forbedret udgave af deres system, også denne gang i Palads Teatret.
  • 1926: Carl Bauder, der sidder i Nordisk Films bestyrelse, køber Palads Teatret og i 1929 samlede han hele selskabet under ét og danner Nordisk Film Kompagni. Nordisk Film Studier (dengang Ole Olsen's Film Industri), der blev grundlagt af Ole Olsen i 1906, er i 2018 verdens ældste stadig producerende filmstudier.
  • 1929: Den 4. marts har den første danske talefilm premiere i Palads. Billetpriserne lå på hh. 1,05, 1,40 og 1,75 kr.
  • 1935: Den 21. december gik kronprins Frederik og kronprinsesse Ingrid i Palads og overværede "En skærsommernatsdrøm". Det var første gang, de kongelige besøgte Palads Teatret.
  • Under Anden Verdenskrig huser Palads en bar, der er populær blandt tyske soldater under navnet Deutsches Ecke. Efter befrielsen bliver baren meget besøgt af engelske soldater og skifter hurtigt navn til British Corner. I dag ligger restauranten Juicy Burger stadig i samme ende af bygningen ud mod Axeltorv.
  • 1973: Filmen "Olsen-banden går amok", som er nummer fem i rækken af 14 Olsen-banden-film, har premiere i Palads. På landsplan ser næsten en million danskere filmen i biografen, som sjovt nok starter med Egon, Keld og Bennys mislykkede kup i selve Palads-biografen.
  • 1978: Palads får en gennemgribende renovering og hele 12 nye sale.
  • 1979: Palads får yderligere fem nye sale og er i en årrække verdens største multibiograf. Under udgravningsarbejdet i kælderetagen støder man på togskinner fra Københavns oprindelige hovedbanegård, som lå på grunden frem til 1911.
  • 1989: Kunstneren Poul Gernes udsmykker Palads med de velkendte spraglede farver, som mange københavnere hurtigt danner sig en mening om. Til indvielsen spiller Shu-Bi-Dua koncert fra bygningens tag og tiltrækker 20.000-25.000 mennesker.
  • 2007-2010: Samtlige sale i Palads bliver renoveret med ny akustik, stole og belysning.
  • 2010: Palads' foyer bliver opgraderet med bl.a. ny hovedtrappe, som laves i respekt for den gamle klassiske hovedtrappe. Der bliver også lavet en ny større kiosk og nyt café-område.
  • 2013: Den store sal 1 bliver opgraderet med nye stole, stort lærred samt nyt immersive lydsystem.
  • 2018: Palads fylder 100 år den 26. januar, helt præcist kl. 19.30.