Lancer aldrig i solskinsvejr: App Day 2013

De mere principielle diskussioner er stedt til hvile og de vilde eksperimenters tid rinder ud. Nu handler det om den rette model til den rette målgruppe og om synlighed blandt 700.000 konkurrenter.

Christian Lund (Nordisk Film) og Erling Teig (Apple)

Mikkel Weider fortæller om Min Bio

"Smartphones og tablets aktiverer hjernens glædescenter. Den bærbare bruger vi derimod mest til arbejde," fortalte Berit Puggaard fra Gallup onsdag på App Day 2013 i Palads Biografen. I det perspektiv var biografsalen oversvømmet af lykke, for der var påfaldende langt mellem de medbragte computere, mens touchskærmene glimtede hektisk i mørket. Måske ikke mærkeligt, for det er blevet til 50 milliarder downloads fordelt på 700.000 titler i Apples App Store på de sidste fem år. Med den slags tal var det svært at tale om overdrivelse når adjektiver som "eksplosivt" og "disruptivt" blev luftet i løbet af dagen.

I det hele taget må man ikke håbe at ret mange klassiske pc-fabrikanter havde forvildet sig indenfor i mørket, for den gamle garde blev spået en mørk og kedelig fremtid. I stedet var fokus rettet mod hvordan man, som app-udvikler, skulle håndtere områdets massive succes. For hvordan bliver man overhovedet synlig blandt 700.000 andre produkter? Hvad vil kunderne have? Og især: Hvad vil de gerne betale for?

Tablets er til underholdning

Berit Puggaard lagde ud med det kvantitative overblik. Gallup kortlægger løbende området i detaljer og Puggaard havde godt nyt til app-udviklere. I 2013 kan vi forvente at 60% af alle danskere vil eje en smartphone (hvoraf ca. hver tredje er med æble). Desuden var 2012 det år hvor tabletejerskabet væltede frem som ketchup fra en flaske, med en stigning fra 4,4% af alle danskere til hele 21,9%. Og er tablet'en først kommet indenfor døren, så opstår der gerne rift om den nye skærm, ifølge Puggaard med den konsekvens at "når først en tablet indfinder sig, så formerer den sig hurtigt". Det betyder frugtbar jord for underholdningsapps, for uanset hvad vi påstår (og måske selv tror på) så viser tallene, at "kun 90% af tablet-brug har noget som helst med arbejde at gøre".

I øvrigt kunne den generelle betegnelse "tablet" i ovenstående lige så godt have været udskiftet med "iPad". For på det danske tablet-marked dominerer Apple overbevisende. Telefonmarkedet er mere broget og diskussionen fra sidste års App Day om iOS' og Androids respektive meritter lever stadig. Androidbrugerne er mange, men de bruger deres telefoner mindre og er især mindre tilbøjelige til at svinge kreditkortet. Så hvem er vigtigst?

Den bedste løsning er jo...

Svaret var ligetil for Arno Peberkoorn fra hollandske Exponential. Brugerne har nok størst tillid til iOS lige for øjeblikket, medgav Peberkoorn, men om føje tid vil Android udkonkurrere iOS på dramatisk vis. Et interessant oplæg til næste taler, Erling Teig, som repræsenterede Apple i Norden. Teig fremhævede hvordan iOS står for en overvældende andel af mange landes mobiltrafik, men gik i øvrigt ikke direkte ind i diskussionen. I stedet berørte han fordele og ulemper ved henholdsvis "native" apps (dvs. udviklet i telefonens dedikerede programmeringssprog) og web apps (dvs. websites som giver en app-lignende oplevelse). Teig nævnte muligheden for hybridmodeller, men konluderende - måske ikke så overraskende - at "native" apps typisk var den bedste løsning.

Et helt andet perspektiv blev bragt på banen af Jacob Eg Larsen fra DTU, som beskrev hvordan en smartphones forskellige sensorer kan benyttes til at kortlægge brugerens vaner i minutiøse detaljer. Et interessant eksempel på systematisk brug af "big data" og på mulighederne for at opdage mønstre i vores adfærd som vi måske ikke engang selv er bevidste om.

Erfaringer fra virkeligheden

Resten af dagen var helliget cases fra app-udviklingens frontlinjer.

Bo Mikael, chefredaktør hos Bonnier, fortalte om succesen med Quiz Battle og Kostdagbogen (et værktøj til at overvåge eget kalorieindtag). En succes som i høj grad kunne tilskrives en - efter Mikaels eget udsagn - pragmatisk og lavpraktisk tilgang (og lidt held med timingen).

Han blev efterfulgt at Peter Schrøder, digital direktør i Egmont Kids Media, som understregede det fornuftige i at satse på genkendelige brands, der kan leve på tværs af platforme. Schrøder nævnte også, at hans digitale hold ser hyppige opdateringer som et potentiale for apps med meget lang - profitabel - levetid.

Fra bogbranchens synspunkt fortalte Jeppe Branner, digital redaktør hos Lindhardt & Ringhof, om forholdet mellem bog-apps (dyre at fremstille, kan kun sælges billigt) og egentlige e-bøger (typisk billige at lave, og kan sælges til fornuftig pris). Han advarede også om at dele af bogbranchen er overdrevent begejstret for "interaktivitet" og dermed kan komme til at lyde som diskussioner om internettet anno ca. 1995.

Min Bio
Nordisk Films Min Bio

Herefter opstillede Mikkel Weider, chef for digital forretningsudvikling i Nordisk Film, et hjælpsomt katalog over forhindringer (baseret på erfaringer med Min Bio-app'en) ved app-udvikling og prikkede lidt til Apple for deres ikke altid helt gennemskuelige app-godkendelsesproces.

Som afslutning fik deltagerne indblik i helt friske koncepter: En kommende ambitiøs app fra Danske Spil, vin-værktøjet Vivino og en kommende mobilbetalingsløsning fra danske 4T Mobile Payments.

Gav App Day 2013 et klart billede af branchens udfordringer? Helt overordnet gav dagens talere udtryk for at app-branchen, trods sin unge alder, allerede er modnet betydeligt. Der tænkes over tingene og der arbejdes med både seriøse og langsigtede planer. Og det blev gjort ganske tydeligt hvorfor: Med 700.000 apps i både App Store og Google Play er held måske nødvendigt, men slet ikke tilstrækkeligt. Succesen for en app beror ikke længere på tilfældigheder, hvis det nogensinde har været tilfældet. Og så alligevel. Berit Puggaards viste nemlig en ting med stor tydelighed: I solskinsuger daler brugernes aktivitet helt markant. Med andre ord: Tænk over forretningsmodel, målgruppe og brugskontekst, men lancér aldrig i solskinsvejr.