airmaginecph-web

Københavns Lufthavn skaber et af verdens mest digitale reklamemarkeder

04.07.2014

Københavns Lufthavne A/S har valgt Dansk Reklame Film som partner på at skabe et af verdens mest digitale reklamemarkeder i en lufthavn. Budskaberne på mere end 400 digitale skærme skal konstant kunne tilpasses de over 24 millioner årlige passagerer.

Københavns Lufthavne har netop underskrevet en trecifret millionkontrakt med Dansk Reklame Film, der løber fem år fra 1. januar 2015. Det betyder, at Københavns Lufthavn tager sit betydelige reklamemarked ind i en digital fremtid sammen med det Egmont/Nordisk Film-ejede Dansk Reklame Film. Sammen vil parterne digitalisere næsten alle reklamemedier i lufthavnen og skabe ét af verdens mest digitale reklamemarkeder i en lufthavn. Mere end en milliard gange om året eksponeres passagererne for annoncørernes budskaber.

"Valget faldt på Dansk Reklame Film, fordi de var det bedste match med vores vision og strategi. Vi vil sammen med Dansk Reklame Film skabe en attraktiv og innovativ reklameplatform, der sikrer fortsat vækst i lufthavnen og bruger de nye muligheder, som en digitalisering giver for at møde vores passagerers og annoncørers behov. Sammen skal vi omfavne både de mediemuligheder, der allerede er i dag, og de, som kommer i fremtiden," siger Lise Ryevad, Director, Airport Sales, Københavns Lufthavne A/S.

Mindre reklamestøj

Al indendørs reklame bliver digitaliseret, og passagererne vil møde langt flere levende billeder og mere relevante reklamebudskaber. Annoncørerne vil få mulighed for præcist at målrette reklameindsatsen til de forskellige rejsende.

"Vi vil kunne målrette reklamerne i nøjagtig det tidsrum, den relevante målgruppe af passagerer går gennem et område i lufthavnen. Den enkelte passager vil opleve mere relevans og mindre reklamestøj på sin vej gennem lufthavnen. Lufthavnen bliver på den måde mere harmonisk," fortæller Lise Ryevad og fortsætter:

"Vi kan dokumentere effekten af, hvor mange i målgruppen, vi rammer, hvilket er meget vigtigt i forhold til især mediebureauernes interesse for kampagner. Med en digitalisering bliver vi endvidere mere interessante for B2C kunderne, fordi de kan købe kortere, mere taktiske kampagner med kortere produktionstid og lavere produktionsomkostninger end ved analoge produktioner."

Vision: Globalt førende reklamemarked

Dansk Reklame Films adm. direktør Claus Rothoff Brix vil skabe et globalt førende reklamemarked i lufthavnen
"Vores vision er at skabe en af verdens førende digitale medieplatforme i en lufthavn. En medieplatform som ikke kun er rigtig i dag men som også er rigtig i fremtiden. Vi ønsker at reformere og ændre måden, som man tænker og indkøber reklame i dag, så mediet også har en fremtid i en digitaliseret verden. Det er vejen til vækst," siger han og tilføjer:

"Alle det digitale medies kreative, fleksible og brugerinvolverende fordele vil blive taget i brug bl.a. direkte interaktion med brugeren og ny og hurtig kampagnedokumentation gennem teknologier, der kan tælle, hvor mange personer, der ser et reklamebudskab".

Dansk Reklamefilm – der er en del af Danmark største mediekoncern Egmont – etablerer den selvstændige salgsorganisation Airmagine til at varetage salget af annoncer i lufthavnen. Dansk Reklame Film har stor erfaring med digitalisering af reklameplatforme gennem digitaliseringen af de danske biografer. Dansk Reklamefilm sælger og distribuerer biografreklame i Danmark i et landsdækkende net med 47 biografer og i alt 205 biografsale. Dansk Reklamefilm har præsteret vækstrater indenfor biografmediet på over 15 procent pr. år i et generelt faldende mediemarked.

Mediebureauet GroupM One's adm. direktør Paw Saxgren glæder sig over de forbedrede muligheder for annoncørerne.

"At et biograf-medie overtager et outdoor-medie siger vel egentligt alt om, hvordan digitaliseringen af medierne nedbryder de klassiske siloer. Hver gang vi ser et offline medie bliver digitaliseret, glæder vi os over alle de mange muligheder, som det giver vores annoncører. Fleksibiliteten som fødes ved en digitalisering giver os muligheden for at gøre budskaber i mediekanalen adaptive og dermed mere relevante for forbrugeren. Den mulighed bliver nu en kendsgerning for Københavns Lufthavne, og det synes vi er spændende," siger han.

Mediebureauet Omnicom Media Group forudser, at en digitalisering af medierne i lufthavnen vil betyde en ny og større bevågenhed hos annoncørerne.

"En digitalisering af medierne i lufthavnen byder potentielt på store muligheder i forhold til annoncørerne og deres kommunikation. Ikke mindst i forhold til en langt skarpere målretning af budskaber og kreativ udformning af materialet til gavn for øget effekt af kommunikationen i lufthavnen. Det bør på sigt medføre en øget annonceaktivitet i lufthavnen," siger Claes Braagaard, Nordic Trading Director i Omnicom.

Fakta: Dansk Reklamefilm

Dansk Reklame Film sælger og distribuerer biografreklame i Danmark og har et landsdækkende net af 47 biografer med i alt 205 biografsale og 74 procent af billetsalget. Ud over reklamer på det store lærred tilbydes også sampling, events, FoyerSpot og en række analyse- og dokumentationsydelser. Dansk Reklame Film er ejet af Egmont og Nordisk Film, der er Danmarks største mediekoncern.

Fakta: Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavn er grundlagt i 1925 og dermed blandt de ældste internationale lufthavne i Europa. I 2013 satte lufthavnen foreløbig passagerrekord med 24,1 millioner passagerer, heraf 22,2 millioner udenrigspassagerer. Lufthavnen er dermed den største i de nordiske lande og er en af ​​de vigtigste knudepunkter i Nordeuropa. Med sine 22.000 ansatte på én adresse er lufthavnen Danmarks største arbejdsplads, hvor omkring 2.000 er ansat i Københavns Lufthavne A/S; resten er beskæftiget i de cirka 700 virksomheder, der driver forretning i lufthavnen.