forma-vifte-sort

Egmont Publishing køber svenske Forma Publishing Group

29.08.2014

Egmont Publishing i Sverige køber Forma Publishing Group fra ICA Gruppen. Opkøbet gør Egmont Publishing til den næststørste magasinforlag på det svenske marked, og styrker særligt positionen inden for familie- og kvindesegmentet.

Med købet af Forma Publishing Group bliver stærke magasinbrands som Icakuriren, Hus & Hem, Hus & Hem Trädgård, Hälsa, Scandinavian Retro og Kryss & Knåp en del af Egmont Publishing.
”Business to business” titler som Market og Icanyheter er ikke en del af handlen.

”Dette opkøb er en del af vores overordnede strategi om være aktive og offensive i den konsolidering, der finder sted på det svenske marked for bladudgivelser," siger Per Kjellander, adm. direktør i Egmont Publishing i Sverige, som er en del af Egmonts internationale udgivervirksomhed Egmont Publishing med aktiviteter i 30 lande og over 700 forskellige blad- og magasinudgivelser og onlinetjenester.

Med opkøbet styrker Egmont sin position, og bliver det næststørste magasinforlag på det svenske marked med en omsætning på mere end 1 mia. svenske kroner efter opkøbet af Forma Publishing Group. I Sverige står Egmont i forvejen bag udgivelser som Hemmets Journal, Kalle Anka (Anders And), Vagabond, Bamse og KING Magazine.

”Vi har allerede meget stærke markedspositioner indenfor specialblade og inden for målgruppen børn og unge. Vores ambition er at blive endnu stærkere i familie- og kvindesegmentet, som købet af Forma Publishing Group vil bidrage til. Vi bliver stærkere, større, mere attraktive for annoncørerne, vi får en større database af abonnenter og sidst men ikke mindst, får vi mange nye og dygtige medarbejdere fra Forma,”siger Per Kjellander.

I 2014 blev Egmont Tidskrifter fusioneret med Egmont Kids Media og skiftede navn til Egmont Publishing og blev dermed en del af en virksomhed som beskæftiger sig med udgivelser af blade, magasiner og bøger til børn og voksne i 30 lande. Med købet af Forma Publishing Group udvides målgrupperne i Sverige yderligere.

”På forbrugersiden er Egmont og Forma et perfekt match. I et marked præget af hård konkurrence får både Egmont og Forma Publishings brands bedre forudsætninger med denne handel,” siger Maria Croon, administrerende direktør for Forma Publishing Group.